با سلام، جهت اطلاع و پیگیری وضعیت مقالات خود می‌توانید با کارشناس مجله خانم فاطمه نجفی با شماره 09216904318 تماس حاصل فرمایید.
ساعت تماس تلفنی 9 الی 18 روزهای پنج‌شنبه
امکان ارسال پیام از طریق پیام‌رسان ایتا: 9 تا 16 هر روز

   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: داوران :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
پایگاه های نمایه شده
..
نورمگز
..
مگیران
..
لینکدین
..
 
..
:: دوره 15، شماره 57 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1402 ) ::
جلد 15 شماره 57 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعۀ نسبت ساختار و مضمون در نگاره‌های مانوی نمونۀ موردی دو بیرق و دو کاغذ نگاره
الهه پنجه باشی* 1، زینب محمدجانی دیوکلائی2
1- دانشیار گروه نقاشی دانشگاه الزهرا (س) ، e.panjehbashi@alzahra.ac.ir
2- کارشناس ارشد گروه نقاشی دانشگاه الزهرا (س)
چکیده:   (5976 مشاهده)
نگاره‌های مانوی برای نشان دادن آیین و آموزه‌های دینی مانویت طراحی و تصویرسازی می‌شدند. تقریباً تمامی آثار مانوی اعم از دیوارنگاره، کاغذ نگاره، بیرق نگاره و طومار نگاره در ساختار و مضمون یکی‌اند و برای ترسیم هدف والای این دین که رسیدن روح انسان به بهشت روشنی و در نهایت رستگاری است خلق می‌شدند. هنرمند مانوی برای نشان دادن این هدف بیشتر به پیکره‌های انسانی توسل می‌جست و آن‌ها را با اصول ترسیمی و ترکیب‌بندی ویژه که تقریباً برای تمامی نگاره‌ها در نظر داشت اجرا کرده است. در واقع، پیکره‌های انسانی نقش اساسی در نشان دادن مضمون و شکل‌گیری ساختار نگاره‌ها داشتند تا جایی که عناصر دیگر در نگاره‌های مانوی بسیار کم‌رنگ‌اند و گاهی اصلاً وجود ندارند. هدف این پژوهش بررسی مضمون و شناخت تمهیدات هنرمند مانوی در ایجاد ساختار نگاره‌ها است. سؤال اصلی پژوهش این است که نگاره‌های مانوی بر اساس چه مضامینی طراحی شده‌اند و چه نسبتی بین ساختار و مضمون وجود دارد؟ رویکرد این پژوهش توصیفی تحلیلی است و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و بررسی نمونه‌های موجود انجام شده است. شیوه تحلیل آثار بر اساس بررسی اصول و قواعد تجسمی به‌کار رفته در ویژگی‌های ظاهری چهار نگاره مانوی صورت گرفته است. بر پایه یافته‌های پژوهش می‌توان گفت مضمون بیشتر نگاره‌های مانوی در مورد نور و راه‌های رهایی روح از ظلمت و رسیدن به بهشت است. هنر دوره مانوی نظام ساختاری منسجمی دارد و نگاره‌ها دارای پلانبندی و تقسیم‌‌بندی‌اند که این پلان‌بندی صفحه‌ای با توجه به مضمون، نقش‌های انسانی و جایگاه نقش‌های انسانی تعریف‌ شده در هر نگاره صورت می‌گرفت.
واژه‌های کلیدی: نگاره‌های مانوی، مضمون، ساختار، پیکره‌های انسانی، ترکیب‌بندی.
     
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/27 | پذیرش: 1402/12/15 | انتشار: 1402/12/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

panjehbashi E, mohammadjani divkolaei Z. Studying the raito of structure and theme in Manichaean paintings (case examples of two flags and two papier-maches). CHS 2023; 15 (57)
URL: http://chistorys.ir/article-1-1641-fa.html

پنجه باشی الهه، محمدجانی دیوکلائی زینب. مطالعۀ نسبت ساختار و مضمون در نگاره‌های مانوی نمونۀ موردی دو بیرق و دو کاغذ نگاره. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1402; 15 (57)

URL: http://chistorys.ir/article-1-1641-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 57 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
تکمیل فرم تعهدنامه  و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4660