دانشآموخته دکتری تاریخ از پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی تهران ایران ، q.hosein@gmail.com
چکیده: (1810 مشاهده)
تشکیل فرهنگ شخصِ مشهور در ایران و جایگاه اجتماعی و سیاسی آن در دوره پهلوی(1340ـ1357)
چکیده با پدیدآمدن فرهنگ شخصِ مشهور و پیدایش عنصری به نام ستاره در اواسط سدۀ بیستم میلادی، نیروی پرجاذبه و جدیدی شکل گرفت که در اجتماع و سیاست نقشآفرینی کرد. این پژوهش به این مسئله پاسخ میدهد که چگونه در ایران که مرجعیتهای قدرتِ محدودی داشت، فرهنگ شخصِ مشهور شکل گرفت و رشد یافت. برای پاسخ دادن به این مسئله، ضمن واکاوی چگونگی تشکیل عناصر این فرهنگ (مخاطبان، ستارهها و واسطهها) در ایران، جایگاه اجتماعی و سیاسی آن در دوره پهلوی و مناسباتش با گروههای مختلف اجتماع و حاکمیت بررسی میشود. بر اساس یافتههای تحقیق، ستاره فقط هنگامی شکل گرفت که واسطهها رشد کردند. رشد واسطهها مرهون گسترش صنعتی شدن کشور و افزایش وسایل ارتباط جمعی در اواسط دهۀ 1340 بود و بدین ترتیب ضلع سوم یعنی، مخاطبان نیز به آن افزوده شد. شخص مشهور و یا ستاره بهعنوان مهمترین محصول فرهنگ جدید، به علت وجود مخاطبان فراوان، به مرجعیت جدید و تأثیرگذار تبدیل شد. در آغاز، به دلیل نبودن ابزارهای امروزی همچون اینترنت، ارتباط ستاره با مخاطب، به یکی از رسانههای دولتی، نیمه دولتی و یا مستقل وابسته بود. این موضوع فرصتی بود برای آنکه حکومت با حمایت از برخی ستارهها، در ترویج ایدئولوژی شاهنشاهی، احیا و تداوم مشروعیت آن و تبلیغ دستاوردهایی همچون انقلاب سفید بکوشد و نیز گروههای مخالف و مبارز، برخی از ستارههای مستقل را جذب کنند. واژههای کلیدی: ستاره، دوره پهلوی، نشریات، سینما
قربانی حسینعلی. تشکیل فرهنگ شخصِ مشهور در ایران و جایگاه اجتماعی و سیاسی آن در دوره پهلوی(1340ـ1357). فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1400; 13 (50) :51-76
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.