1- دانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی ، esmaeel.maroufi@gmail.com 2- عضو هیاتعلمی گروه باستانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی 3- دانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (3728 مشاهده)
پژوهش حاضر به روش توصیفیـتطبیقی و رویکرد تحلیلی و با استفاده از مشاهدهی بصری حضوری یافتههای حاصل از بررسیهای میدانی، مطالعات اسنادی و کتابخانهای نشان میدهد که در صخرهنگارههای غار کرفتوی دیواندره و نقوش عقربلو در مسیر شاهیندژ ـ بوکان، علاوه بر وجود نقوشی مشترک همچون بزهای کوهی، تصویر یا نماد محراب، تصاویر لوزی و...، نقش سواران در حال تیراندازی به پشت سر خود یکی از مهمترین وجوه مشترک بین این دو مکان است. این صخرهنگاره را میتوان مهمترین اثر در جهت تاریخگذاری نسبی و همزمانی این دو مجموعه به شمار آورد. این شیوهی نبرد در دورهی پارتیان از شیوههای نبرد «جنگ و گریز» بوده که جنگجویان پارتی آن را اجرا میکردهاند. با توجه به نزدیکی دو اثر به هم و همچنین ویژگیهای مشترک بین نقوش آنها میتوان بیان کرد که صخرهنگارههای درون غار کرفتو (حداقل شماری از آنها) و نقوش صخرهای عقربلو، متعلق به فرهنگی مشترک بوده و در یک بازه زمانی مشترک ایجاد شدهاند؛ بنابراین با توجه به گاهنگاریهای نسبی صورتگرفته دربارهی نقوش غار کرفتو و تعلق قسمتی از این نقوش به دورهی اشکانی و پس از آن، میتوان استنباط کرد که نقوش صخرهای عقربلو نیز متعلق به همین دورهی تاریخیاند.
Maroufi Aqdam E, Afkhami B, Hosseinia M, Geravand A, Tahmasebi F. A comparative Evaluation and Study of Aqrablu Rock Carving with Rock Carving Motifs of Karaftu Cave. CHS 2018; 10 (37) :133-162 URL: http://chistorys.ir/article-1-968-fa.html
معروفی اقدم اسماعیل، افخمی بهروز، حسینی نیا مهدی، گراوند افراسیاب، طهماسبی فریبرز. بررسی و مطالعهی تطبیقی نقوش صخرهای عقربلو
با نقوش صخرهای غار کرفتو. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1397; 10 (37) :133-162
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.