استادیار، دانشگاه پیام نور زاهدان، زاهدان، ایران ، abbasovise@yahoo.com
چکیده: (2195 مشاهده)
آموزش و پرورش سیستان تا دورهی قاجاریه، بر پایه شیوهی مکتبخانهای بود؛ لیکن با تحولات این دوره، دگرگون شد و مدارس نوین در این منطقه بنیان گرفت. روند کیفیت تحولات نظام آموزشی در سیستان بهویژه در گذار از دورهی قاجار به دورهی پهلوی، مسئلهای است که جای بررسی دارد. این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با «روش اسنادی»، میکوشد به این پرسش پاسخ دهد که چه عواملی در شکلگیری و تحوّل مدارس نوین سیستان تأثیرگذار بودند؟ چنین فرض میشود که ادارهی سیستان زیر نظر شوکتالملک، موجب دگرگونی نظام آموزشی این منطقه گردید. این بررسی نشان میدهد که نظام جدید آموزشی سیستان در آغاز با مخالفت برخی گردانندگان نظام آموزشی سنتی مانند مدرسان حوزههای علمیه و مکتبخانههای قدیمی روبهرو شد؛ لیکن به مرور، مدارس نوین در این منطقه شکلگرفت و با الگوپذیری از مدرسههایی مانند شوکتیهی بیرجند، در دورهی پهلوی از حمایتهای دولتی نیز برخوردار شد.
Ovise A. Establishing new schools in Sistan (from formation until the end of the first Pahlavi I). CHS 2020; 11 (42) :11-36 URL: http://chistorys.ir/article-1-1172-fa.html
اویسی عباس. روند ایجاد مدارس نوین در سیستان
از شکلگیری تا پایان دورهی پهلوی اول. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1398; 11 (42) :11-36
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.