با سلام ،به اطلاع کلیه پژوهشگران عزیز می رساند ،از این پس علاوه بر سامانه و فقط در صورت ضرورت می توانید از طریق تلگرام به شماره 09904142687 نیز با کارشناس نشریه خانم سهراب زاده ارتباط برقرار نمایید.
1- استادیار گروه تاریخ دانشگاه الزهرا؛ ، mrb1385@gmail.com 2- دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه الزهرا
چکیده: (50 مشاهده)
جنبش امام حسین(ع) در الگوسازی اندیشهای و رفتاری شیعیان نقش بسیار بنیانی داشته و تحلیلهای گوناگونی از آن شده است. اما چنین مینماید که بهرهگیری از نظریههای زبانشناختی میتواند افقهای تازهای را در تحلیل تاریخی این جریان مذهبی و اجتماعی ایجاد کند. این نوشتار بر پایهی نظریهی کنشهای گفتاری جان سرل (1999) در پنج گروه اظهاری، ترغیبی، عاطفی، تعهدی و اعلامی، به تحلیل سخنان امام حسین(ع) در گام آغازین جریان عاشورا از مدینه تا مکه میپردازد. نظریهی کنش گفتاری در زمینهی تحلیل گفتمان، بر عملکرد زبان تأکید دارد و سخن گفتن را یک کنش دانسته است. با کاربست این نظریه ضمن بررسی لایههای زبانی یک اثر، ویژگیها و زوایای پنهان متن را میتوان بررسی و آشکار کرد. پژوهش نشان میدهد که کنش اظهاری در سخنان امام بیش از دیگر کنشهاست و امام آنها را در عبارتی چون معرفی خود، بیان شرایط و قصد خویش اظهار کرده است. کنش ترغیبی، عاطفی و اعلامی با تفاوت زیاد کمتر از کنش اظهاریاند. در سخنان امام(ع) هیچ ترغیبی مبنی بر همراه کردن دیگران با خود دیده نمیشود و امام حتی به دنبال دعوت پنهانی یا برانگیختن مردم برای حمایت خود نیست. بررسی بافت موقعیتی و کنشهای گفتاری این سخنان نشان میدهد که حسین(ع) در این مرحله از حرکت خود، قصد جنبش یا ساماندهی برای گرفتن حکومت را ندارد و عملکرد ایشان عملکردی واکنشی بوده است نه کنشی.
An Analysis of speeches of Hussein ibn Ali (AS) in the first step toward the incident of Karbala (Departing Medina to Mecca) based on John Searle’s Speech Acts. CHS. 2020; 11 (42) URL: http://chistorys.ir/article-1-1123-fa.html
بارانی محمدرضا، پاکروان مهدیه. تحلیل سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا مکه بر پایهی کنشهای گفتاری جان سرل. مطالعات تاریخ فرهنگی فصلنامه علمی -پژوهشی انجمن ایرانی تاریخ. 1398; 11 (42)
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.