وجوه کانونی ایرانیّت در متون درسی عصر پهلوی اول (کتب تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی)
|
معصومه شکورقهاری* 1، محمد علی اکبری2 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران. ، m.shakoorghahari@yahoo.com 2- دانشگاه شهید بهشتی |
|
چکیده: (10016 مشاهده) |
دولت مدرن پهلوی اول، سعی در اجرای تغییرات بنیادین در ایدهی ایرانیت قدیم یا ایرانیبودن در افق تاریخی این سرزمین و ایجاد ایدهی ایرانیت جدید بر طبقِ الگویِ ایرانی تجدد داشت. در این مسیر، دستگاههای ایدئولوژیک نظیر نهاد تعلیم و تربیت و ابزارهای آموزشی همچون کتابهای درسی مورد استفادهی این دولت قرار گرفت.
مقالهی حاضر برآن است تا با استفاده از روشِ کمی تحلیل محتوا که مبتنی بر آمار و ارقام میباشد، به بررسی وجوه کانونیِ ایرانیت جدید در سه محور اساسی دولت، کشور و ملت بپردازد. به همین منظور، 37 کتاب درسی تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی عصر پهلوی اول مورد بررسی کمّی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که سیاستگذاران آموزشی و مؤلفان کتابهای درسی در انعکاس مفاهیم و مصادیق کانونی ایرانیت جدید بیشترین تأکیدشان معطوف بر وجه دولت بوده و از میان مفاهیم مرتبط با دولت، مفهوم «شاه» با 2353 بار تکرار، بیشترین میزان فراوانی وجه سیاسی ایرانیت جدید را به خود اختصاص داده است. |
|
واژههای کلیدی: واژههای کلیدی: دولت، کشور، ملّت، ایرانیت جدید، کتابهای درسی عصر پهلوی اول. |
|
متن کامل [PDF 553 kb]
[English Abstract]
(1766 دریافت)
|
ترویجی: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/5/27 | پذیرش: 1393/5/27 | انتشار: 1393/5/27
|
|
|
|