:: دوره 5، شماره 19 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1393 ) ::
جلد 5 شماره 19 صفحات 92-69 برگشت به فهرست نسخه ها
وجوه کانونی ایرانیّت در متون درسی عصر پهلوی اول (کتب تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی)
معصومه شکورقهاری* 1، محمد علی اکبری2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران. ، m.shakoorghahari@yahoo.com
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (10016 مشاهده)
دولت مدرن پهلوی اول، سعی در اجرای تغییرات بنیادین در ایده‌ی ایرانیت قدیم یا ایرانی‌بودن در افق تاریخی این سرزمین و ایجاد ایده‌ی ایرانیت جدید بر طبقِ الگویِ ایرانی تجدد داشت. در این مسیر، دستگاه‌های ایدئولوژیک نظیر نهاد تعلیم و تربیت و ابزارهای آموزشی همچون کتاب‌های درسی مورد استفاده‌ی این دولت قرار گرفت. مقاله‌ی حاضر برآن است تا با استفاده از روشِ کمی تحلیل محتوا که مبتنی بر آمار و ارقام می‌باشد، به بررسی وجوه کانونیِ ایرانیت جدید در سه محور اساسی دولت، کشور و ملت بپردازد. به همین منظور، 37 کتاب‌ درسی تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی عصر پهلوی اول مورد بررسی کمّی قرار گرفته است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که سیاست‌گذاران آموزشی و مؤلفان کتاب‌های درسی در انعکاس مفاهیم و مصادیق کانونی ایرانیت جدید بیشترین تأکید‌شان معطوف بر وجه دولت بوده و از میان مفاهیم مرتبط با دولت، مفهوم «شاه» با 2353 بار تکرار، بیشترین میزان فراوانی وجه سیاسی ایرانیت جدید را به خود اختصاص داده است.
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: دولت، کشور، ملّت، ایرانیت جدید، کتاب‌های درسی عصر پهلوی اول.
متن کامل [PDF 553 kb] [English Abstract]   (1766 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/5/27 | پذیرش: 1393/5/27 | انتشار: 1393/5/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 19 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها