با سلام ،ازاین پس جهت اطلاع و پیگیری وضعیت مقالات خود می توانید با کارشناس مجله خانم مرضیه منصوری با شماره 09391942150 تماس حاصل فرمایید. ساعت تماس 10 الی 16 ، روز های شنبه تا چهارشنبه می باشد.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 19 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1393 ) ::
جلد 5 شماره 19 صفحات 92-69 برگشت به فهرست نسخه ها
وجوه کانونی ایرانیّت در متون درسی عصر پهلوی اول (کتب تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی)
معصومه شکورقهاری*1، محمد علی اکبری2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران. ، m.shakoorghahari@yahoo.com
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (8769 مشاهده)
دولت مدرن پهلوی اول، سعی در اجرای تغییرات بنیادین در ایده‌ی ایرانیت قدیم یا ایرانی‌بودن در افق تاریخی این سرزمین و ایجاد ایده‌ی ایرانیت جدید بر طبقِ الگویِ ایرانی تجدد داشت. در این مسیر، دستگاه‌های ایدئولوژیک نظیر نهاد تعلیم و تربیت و ابزارهای آموزشی همچون کتاب‌های درسی مورد استفاده‌ی این دولت قرار گرفت. مقاله‌ی حاضر برآن است تا با استفاده از روشِ کمی تحلیل محتوا که مبتنی بر آمار و ارقام می‌باشد، به بررسی وجوه کانونیِ ایرانیت جدید در سه محور اساسی دولت، کشور و ملت بپردازد. به همین منظور، 37 کتاب‌ درسی تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی عصر پهلوی اول مورد بررسی کمّی قرار گرفته است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که سیاست‌گذاران آموزشی و مؤلفان کتاب‌های درسی در انعکاس مفاهیم و مصادیق کانونی ایرانیت جدید بیشترین تأکید‌شان معطوف بر وجه دولت بوده و از میان مفاهیم مرتبط با دولت، مفهوم «شاه» با 2353 بار تکرار، بیشترین میزان فراوانی وجه سیاسی ایرانیت جدید را به خود اختصاص داده است.
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: دولت، کشور، ملّت، ایرانیت جدید، کتاب‌های درسی عصر پهلوی اول.
متن کامل [PDF 553 kb] [English Abstract]   (1570 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/5/27 | پذیرش: 1393/5/27 | انتشار: 1393/5/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakur ghahari M, Akbari M A. Focal Aspects of Iranism in the Textbooks of the First Pahlavid Era (History, Geography and Persian Literature Textbooks). CHS. 2014; 5 (19) :69-92
URL: http://chistorys.ir/article-1-192-fa.html

شکورقهاری معصومه، اکبری محمد علی. وجوه کانونی ایرانیّت در متون درسی عصر پهلوی اول (کتب تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی). مطالعات تاریخ فرهنگی فصلنامه علمی -پژوهشی انجمن ایرانی تاریخ. 1393; 5 (19) :92-69

URL: http://chistorys.ir/article-1-192-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 19 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
تکمیل فرم تعهدنامه  و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4419