1- کارشناس ارشد, دانشگاه هنر 2- دانشگاه هنر ، meysami@art.ac.ir
چکیده: (3513 مشاهده)
ساختار آیینی تعزیه، ایجاب میکند که در فرایند مطالعه موسیقی آنْ علاوهبر توجه به بنیانهای نظری موسیقی ایرانی، به مجموعه رفتارهای انسانی و تعاملات دیگرعناصر فرهنگی این آیین، بهعنوان بینش ناظر بر خلق و بروز رویدادهای صوتی نیز توجه شود. در مطالعات انجامشده در این زمینه، بهدلیل فقدان رویکرد نظری فوق، تشریح کاملی از محتوای موسیقایی تعزیه ارائه نشده است. این تحقیق با مطالعه فرهنگی موسیقی تعزیه درپی شناخت و دستهبندی انواع رویدادهای صوتی است که درمجموع محتوای موسیقایی این آیین را شکل میدهند. دادههای این پژوهش براساس پژوهش میدانی و استفاده از منابع کتابخانهای گردآوری شدهاند. این تحقیق بنیادی و کیفی است و به روش توصیف و تحلیل محتوا انجام شده است. براساس یافتههای این پژوهش محتوای موسیقایی تعزیه به دو گروه رویدادهای صوتیِ کلامی و رویدادهای صوتیِ غیرکلامی تقسیم میشود. رویدادهای صوتی یادشده، براساس حضور معیارهای سامانیافتگی و سازمانیافتگی اصوات در ساختار آنها، از یکدیگر متمایز میشوند.
Abbasi M, Meisami H. A Study of Ta‘zieh Music Based on the Criteria of Systematization and Organization of Human Sounds (Case Study of Qūdĵān Khānsār Ta’zieh). CHS 2020; 12 (45) : 2 URL: http://chistorys.ir/article-1-1257-fa.html
عباسی مسعود، میثمی حسین. بررسی موسیقی تعزیه با تکیه بر معیارهای سامان یافتگی و سازمان یافتگی اصوات انسانی (نمونه مطالعاتی مجالس تعزیه قودجان خوانسار). فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1399; 12 (45) :89-117
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.