:: دوره 9، شماره 36 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1397 ) ::
جلد 9 شماره 36 صفحات 138-105 برگشت به فهرست نسخه ها
نشاط اجتماعی ـ اقتصادی در سیره نبوی
صدیقه شاکری حسین آباد* 1، شهلا بختیاری2 ، علی محمد ولوی2 ، فاطمه جمیلی کهنه شهری2
1- آموزش و پرورش ، s.shakeri@alzahra.ac.ir
2- دانشگاه الزهرا
چکیده:   (3815 مشاهده)
نشاط اجتماعی- اقتصادی در عصر نبوی موجب پیشرفت جامعه شد و پتانسیل حل مسائل اجتماعی- اقتصادی را ایجاد کرد. هدف اصلی مقاله حاضر، شناسایی عوامل تقویت‌کننده نشاط اجتماعی- اقتصادی (فرضیه‌یابی) در دوره نبوی است. پارادایم یا مدل این پژوهش، برگرفته از رویکرد روشی استراوس و کوربین تحت عنوان نظریه بازکاوی است. بدین ترتیب، این مقاله بر مبنای تعریف پدیده نشاط اجتماعی، به بررسی عوامل بلاواسطه (شرایط علی)، عوامل باواسطه (شرایط زمینه‌ای و میانجی) و راهبردها و پیامدهای آن در عصر نبوی می‌پردازد. هم‌چنین، با استفاده از قرآن، روایات و منابع معتبر تاریخی، از طریق نمونهگیری نظری و تعیین حجم براساس اشباع نظری، تحلیل مقایسه‌ای شده است. فرضیه اصلی این است که نگرش و انگیزش مردمی مبتنی بر تکافل اقتصادی تجربه‌شده تحت مدیریت عقلانی- ارزشی پیامبر (ص) در حوزه‌های اقتصادی، از طریق پراکنش نهادهای مردمی (مساجد و یاریگری اقتصادی) بر کنش اجتماعی مبتنی بر نشاط اجتماعی- اقتصادی تأثیر داشته است.
 
واژه‌های کلیدی: نشاط اجتماعی- اقتصادی، سیره‌ی نبوی، یاریگری اقتصادی، عقلانیت ارزشی، تکافل اقتصادی، پراکنش.
متن کامل [PDF 414 kb]   (670 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/21 | پذیرش: 1397/11/27 | انتشار: 1397/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 36 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها