تأملی در آموزش دانش تاریخ در ایران با تأکید بر دورهی پس از انقلاب فرهنگی
|
علی رضا ملایی توانی* |
دانشگاه ارومیه ، mollaiynet@yahoo.com |
|
چکیده: (5497 مشاهده) |
کارآمدی گروههای آموزشی دانشگاهها، افزون بر جذب استادان توانمند، در گرو نقد مستمر برنامههای آموزشی و نوسازی مداوم آنهاست تا به ارتقای علمی کشور و اعتلای نهاد دانشگاه منجر شود. این مقاله میکوشد، برنامههای علمی و آموزشی گروههای تاریخ را ارزیابی کند و به این پرسش اصلی پاسخ گوید که آیا برنامههای آموزشی تاریخ، متناسب با تغییر نسلها و دورههای تاریخی، از تحول و پویایی لازم برخوردار بوده است؟
این نوشتار، با نگاهی نقادانه به تاریخچهی فعالیتهای آموزشی رشتهی تاریخ و نیز بررسی انتقادی برنامههای درسی آن، به این جمعبندی رسیده است که برنامههای آموزش دانش تاریخ، همچنان از کاستیهای متعدد رنج میبرد و متناسب با انتظارات و نیازها، متحول نشده است، از اینرو، همچنان نیازمند تغییر و نوسازی است. افزون بر این، برخی از راهکارها برای تغییر و توسعهی این رشته، پیشنهاد شده است. |
|
واژههای کلیدی: کلیدواژهها: رشتهی تاریخ، برنامهی آموزشی، واحدهای درسی، دانشآموختگان تاریخ. |
|
متن کامل [PDF 2527 kb]
[English Abstract]
(1314 دریافت)
|
ترویجی: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/11/15 | پذیرش: 1393/11/15 | انتشار: 1393/11/15
|
|
|
|