:: دوره 1، شماره 4 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1389 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 136-117 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی در آموزش دانش تاریخ در ایران با تأکید بر دوره‌ی پس از انقلاب فرهنگی
علی رضا ملایی توانی*
دانشگاه ارومیه ، mollaiynet@yahoo.com
چکیده:   (5497 مشاهده)
کارآمدی گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها، افزون بر جذب استادان توانمند، در گرو نقد مستمر برنامه‌های آموزشی و نوسازی مداوم آنهاست تا به ارتقای علمی کشور و اعتلای نهاد دانشگاه منجر شود. این مقاله می‌کوشد، برنامه‌های علمی و آموزشی گروه‌های تاریخ را ارزیابی کند و به این پرسش اصلی پاسخ گوید که آیا برنامه‌های آموزشی تاریخ، متناسب با تغییر نسل‌ها و دوره‌های تاریخی، از تحول و پویایی لازم برخوردار بوده است؟ این نوشتار، با نگاهی نقادانه به تاریخچه‌ی فعالیت‌های آموزشی رشته‌ی تاریخ و نیز بررسی انتقادی برنامه‌های درسی آن، به این جمع‌بندی رسیده است که برنامه‌های آموزش دانش تاریخ، همچنان از کاستی‌های متعدد رنج می‌برد و متناسب با انتظارات و نیازها، متحول نشده ‌است، از این‌رو، همچنان نیازمند تغییر و نوسازی است. افزون بر این، برخی از راهکارها برای تغییر و توسعه‌ی این رشته، پیشنهاد شده است.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: رشته‌ی تاریخ، برنامه‌ی آموزشی، واحدهای درسی، دانش‌آموختگان تاریخ.
متن کامل [PDF 2527 kb] [English Abstract]   (1314 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/15 | پذیرش: 1393/11/15 | انتشار: 1393/11/15


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 4 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها