استادیار پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران ، m.hatefi@ihcs.ac.ir
چکیده: (495 مشاهده)
پژوهش حاضر دگردیسیهای درزمانی تابلوهای مسیح و تابلوهای عاشورایی را در دو سطح بیان و محتوا از منظر نشانهمعناشناسی و به صورت تطبیقی بررسی میکند. نتایج تحقیق نشان میدهد در تابلوهای مسیحی، دو سطح بیان و محتوا همپای هر تحول سبکی و پارادایمی از شیوه کلاسیک تا مدرن و پست مدرن تغییر میکند. در پنج شیوه سبکی شناساییشده، مسیح به شش شیوه بازنمایی میشود: ارائهدهنده پیام، پادشاه، رنجور شایسته همدلی، رنجور بیاهمیت، زشت و موضوع لذت. بنابراین، بازنمایی مسیح، فرآیندی از مسیح باارزش به بیارزش و نهایتاً ضدارزش را نشان میدهد. مسیح در آخرین فرآیند استحاله ارزشی، به ضدمسیح تحول مییابد، اما متن عاشورایی در هر سه شیوه کلاسیک، مدرن و پستمدرن علیرغم تحول در سطح بیان از روایی به وصفی و سپس انتزاعی، و تغییر مخاطب از عام به خاص، در سطح محتوا ثابت مانده و ارزش و معنا (ایدئولوژی) واحدی را بازنمایی میکند. متنهای عاشورایی مدرن و پستمدرن با همهزمانی و همهمکانیسازی انتقام عاشورایی و تقابل خیر و شر به سطح، مدرنیسم/پست مدرنیسم مبناگرا یا مبناگرایی مدرن/ پستمدرن را معنادار جلوه میدهند؛ زیرا همان ارزشهایی را بازنمایی میکنند که متن عاشورایی کلاسیک معرفی میکرد.
Iranian Contemporary Historical Culture (A Semiotic Comparative Study of the Christ and Ashura’s Paintings). CHS 2023; 14 (56) URL: http://chistorys.ir/article-1-1610-fa.html
هاتفی محمد. تحول درزمانی فرهنگ تاریخی مسیحی و شیعی در دوره معاصر بر مبنای تحلیل نشانه معناشناختی تابلوهای مسیح و عاشورا. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1402; 14 (56)
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.