Cultural History Studies
فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
CHS
Literature & Humanities
http://chistorys.ir
1
admin
2008-9945
2783-2120
10.29252/chs
8888
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
11
42
online
1
fulltext
fa
جریانهای شعوبی غیرایرانی در سدههای نخستین اسلامی
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:B Badr;"><span style="font-size:13.0pt;">چکیده</span></span></strong><br>
<span style="font-family:B Badr;"><span style="font-size:13.0pt;">اگرچه جنبش شعوبیهی ایران حرکتی وسیع و دارای ابعاد متنوع بود، جریان شعوبی­گری در جهان اسلام تنها به ایرانیان منحصر نبود. حکومت قوم­گرای اُموی با محوریتدادن به «عرب» در امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، زمینهی نارضایتی سایر اقوام ساکن در سرزمین­های اسلامی را فراهم کرد. سیاست­های امویان در اندیشه و قلمِ جریان ضدشعوبی عصر عباسی تداوم یافت و واکنش نخبگان و توده­های غیرعرب مسلمان نسبت به این تفکر تبعیض­آمیز به اشکال مختلف نمایان شد. این پژوهش در پی یافتن جریان­های مختلف جنبش شعوبی­گری در میان اقوام غیرعرب مسلمان، به استثنای ایرانیان، در سده­های نخستین اسلامی است. نتیجهی بررسی­ها نشان می­دهد که نخبگان گروه­های قومی بزرگتر و مهمتر در جهان اسلام با تکیه بر توان فرهنگی و پیشینهی تمدنی خود در برابر تحقیرهای ضدشعوبیان ایستادگی و افتخارات خود را مطرح کردند. نبطی­ها، قبطی­ها، مولدان اندلسی­، سیاهان حبشی-سودانی و ترکان پنج گروه قومی بزرگی بودند که در برابر برتری­طلبی عربی واکنش نشان دادند. گرچه از نخبگان این اقوام، میراث مکتوب انگشتشماری باقی مانده است، با تکیه بر گزارش­های منابع تاریخی، ادبی و دینی موجود می­توان دریافت که نخبگان این گروه­ها تلاش کردند تا افتخارات خود را بیان و دلایل برتری خود بر اعراب را نظریه­مند کنند.</span></span><br>
</div>
Although the Iranian Shiite movement was a broad motion and had various dimensions, the Shu‘ubi movement in the Islamic world was not limited to Iranians. By focusing on the “Arabs” in political, social and economic affairs, the nationalist Umayyad government created the discontent of other ethnic groups living in Islamic lands. The policies of the Umayyads continued in the minds and writings of the anti-Shu‘ubi movements of the Abbasid era and reflected the reaction of the Muslim elites and non-Arab masses to this discriminatory thinking in various forms. This study seeks to find different currents of the Shu‘ubi movement among non-Arab Muslim nations, with the exception of Iranians, in the early Islamic centuries. The results of the study show that the largest and most important ethnic elite groups in the Islamic world, based on the cultural power and history of their civilization, propound their persistence and honors against the anti- Shu‘ubi contempt. The Nabataeans, the Copts, the Andalusians, the Abyssinians-Sudanese, and the Turks were the five major ethnic groups that demonstrated resistance to the superiority of Arab. Although only a handful of written heritage have left from the elites of these nations, relying on reports from historical, literary, and religious sources, it can be understood that the elites of these groups try to express their honors and theorized their reasons for superiority over Arabs. <span dir="RTL"></span><br>
جنبش شعوبیه, نبطیها, قبطیها, مولدان, حبشی- سودانی ها, ترکان
Keywords: Shu‘ubi Movement, Nabataeans, Copts, Movaleduns, Abyssinian-Sudanese, Turks
113
138
http://chistorys.ir/browse.php?a_code=A-10-1823-1&slc_lang=fa&sid=1
Ghasem
Gharib
قاسم
قریب
ghasem.gharib@mail.um.ac.ir
10031947532846005783
10031947532846005783
No
Ph.D Student in History of Iran after Islam, Ferdowsi University of Mashhad, IRAN
دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام/ گروه تاریخ/ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی، فردوسی مشهد، ایران
Javad
Abbasi
جواد
عباسی
jabbasi@um.ac.ir
10031947532846005784
10031947532846005784
Yes
Associate Professor, Ferdowsi University of Mashhad, IRAN
دانشیار گروه تاریخ/ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر شریعتی/ دانشگاه فردوسی مشهد
Jalal
Rajaei
سید جلال
رجایی
rajaei-sj@ferdowsi.um.ac.ir
10031947532846005785
10031947532846005785
No
assistant professorو Ferdowsi University of Mashhad
استادیار گروه تاریخ/ دانشکده ادبیات و علوم انسانی/ دانشگاه فردوسی مشهد