Cultural History Studies
فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
CHS
Literature & Humanities
http://chistorys.ir
1
admin
2008-9945
2783-2120
10.29252/chs
8888
fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
11
42
online
1
fulltext
fa
تحلیل سخنان امام حسین (ع) از مدینه تا مکه، بر پایهی
نظریهی کنشهای گفتاری جان سرل
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Badr;"><span style="font-size:13.0pt;">جنبش امام حسین (ع) در الگوسازی اندیشه­ای و رفتاری شیعیان نقش بسیار بنیادی داشته و تحلیل­های گوناگونی از آن شده است. با اینهمه چنین می­نماید که بهرهگیری از نظریههای زبانشناسی میتواند افقهای تازهای در تحلیل تاریخی این جریان مذهبی-اجتماعی بگشاید. این نوشتار بر پایهی نظریهی کنشهای گفتاری جان سرل (1999) در پنج گروه اظهاری، ترغیبی، عاطفی، تعهدی و اعلامی به تحلیل سخنان امام حسین (ع) در گام آغازین جریان عاشورا از مدینه تا مکه میپردازد. نظریهی کنش گفتاری در زمینهی تحلیل گفتمان، بر عملکرد زبان تأکید دارد و سخنگفتن را یک کنش دانسته است. با کاربست این نظریه، ضمن بررسی لایههای زبانی یک اثر، ویژگیها و زوایای پنهان متن را میتوان بررسی و آشکار کرد. پژوهش نشان میدهد که کنشهای اظهاری در سخنان امام (ع) بیش از دیگر کنشهاست و وی آنها را در عباراتی به قصد معرفی خود، بیان شرایط و قصد خویش بیان کرده است. کنشهای ترغیبی، عاطفی و اعلامی با اختلاف قابلتوجهی کمتر از کنشهای اظهاری به کار رفتهاند. در سخنان امام (ع) هیچ ترغیبی مبنی بر همراهکردن دیگران با خود دیده نمیشود و او حتی به دنبال دعوت پنهانی یا برانگیختن مردم برای حمایت از خود نیست. بررسی بافت موقعیتی و کنشهای گفتاری این سخنان نشان میدهد که حسین (ع) در این مرحله از حرکت خود، قصد جنبش یا ساماندهی برای گرفتن حکومت را ندارد و عملکرد ایشان عملکردی واکنشی بوده است، نه کنشی.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"></div>
Imam Hussein (pbuh) movement has played a very fundamental role in modeling the ideology and behavior of Shiites and various analyzes have been made of it. Nevertheless, it seems that the use of linguistic theories can open new horizons in the historical analysis of this socio-religious movement. This article analyzes the words of Imam Hussein (pbuh) in the first step of ‘Ashura from Medina to Mecca, based on John Sirel's Theory of Speech Acts (1999) in five groups of representative, directive, commissive, expressive, and declarative. The theory of speech acts in the field of discourse analysis emphasizes the function of language and considers speech as an action. By applying this theory, while examining the linguistic layers of a work, the hidden features and angles of the text can be examined and revealed. This research shows that the representative action in the words of Imam (pbuh) are more than other actions and he has expressed them in phrases with the intention of introducing himself, expressing his conditions and intention. Directive, commissive and declarative actions are used with significantly less difference than representative actions. In the words of Imam (pbuh) there is no encouragement to accompany others with him and he does not even seek to invite secretly or motivate people to support him. Examining the situational texture and the verbal actions of these words show that Hussein (pbuh) at this stage of his movement does not intend to move or organize to take over the government and his function was reactionary, not an action.<br>
.<br>
کنش گفتاری, جان سرل, جنبش عاشورا, امام حسین(ع), مدینه.
Keywords: Speech Action, John Sirel, ‘Ashura Movement, Imam Hussein (pbuh), Medina
37
69
http://chistorys.ir/browse.php?a_code=A-10-485-2&slc_lang=fa&sid=1
محمدرضا
بارانی
mrb1385@gmail.com
10031947532846005777
10031947532846005777
Yes
Assistant Professor, ALzahra university, Tehran, Iran
استادیار دانشگاه الزهرا؛ تهران ، ایران
مهدیه
پاکروان
pakravan.vela@gmail.com
10031947532846005778
10031947532846005778
No
PhD student of Islamic history at Al-Zahra University، Tehran IRAN
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه الزهرا، تهران، ایران