TY - JOUR T1 - Discourse Analysis of Historical Lectures in the Thought Development Organization (1317-1320 AH) TT - تحلیل گفتمان سخنرانی‌های تاریخی در سازمان پرورش افکار ( 1317- 1320ش ) JF - cultural-history JO - cultural-history VL - 13 IS - 52 UR - http://chistorys.ir/article-1-1466-fa.html Y1 - 2022 SP - 149 EP - 179 KW - Discourse Analysis KW - Authoritarian nationalism KW - Laclau and Mufe KW - Reza Shah KW - Thought Development Organization. N2 - تحلیل گفتمان سخنرانی­های تاریخی در سازمان پرورش افکار (1317ـ1320ش) چکیده در دوره سلطنت رضاشاه،گفتمان ناسیونالیسم اقتدارگرا در عرصه­های مختلف مفصل­بندی شد. در سال 1317 هجری شمسی برای تبلیغ و گسترش گفتمان حاکم در حوزه­های مختلف، نهادی به نام سازمان پرورش افکار بنا شد. آموزگاران و دبیران آموزش و پرورش یکی از گروه­هایی بودند که در جهت اهداف این سازمان از آنها بهره­برداری می­شد، چراکه این نهاد در فضای گفتمانی حکومت قرار گرفته بود و این فضا به گفتار و رفتار سوژه­های درون آن شکل می­داد. بنابراین سازمان پرورش افکار مجموعه سخنرانی­هایی را برای دبیران و آموزگاران در نظر گرفت. پژوهش پیش رو با تکیه بر نظریه تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه بر آن است که چگونگی مفصل­بندی، مفاهیم و فرایند هویت­یابی گفتمان ناسیونالیسم اقتدارگرا را در سخنرانی­های تاریخی سازمان پرورش افکار بررسی کند. تحلیل سخنرانی­های تاریخی انجام شده در سازمان پرورش افکار آن دوره مشخص کرد که مفصل­بندی مفاهیم و مؤلفه­های گفتمان ناسیونالیسم اقتدارگرا در این سخنرانی­ها، در اطراف دال مرکزی شاه انجام شده و این گفتمان برای تثبیت و توجیه پایه­های حکومت پهلوی به کار رفته است. واژه­های کلیدی: تحلیل گفتمان، ناسیونالیسم اقتدارگرا، لاکلائو و موفه، رضاشاه، سازمان پرورش افکار M3 10.29252/chs.13.52.1 ER -