TY - JOUR T1 - The reflection of Sira of Muhammad, the Prophet, (God's Blessing and Peace be upon him) in the content of High School Textbooks, Experimental Sciences and Math/Physics Specialties, 2012-2013 School Year TT - سیره پیامبر(ص) در کتاب‌های درسی دوره دبیرستان (تجربی و ریاضی سال تحصیلی 1392ـ1391) JF - cultural-history JO - cultural-history VL - 6 IS - 21 UR - http://chistorys.ir/article-1-379-fa.html Y1 - 2014 SP - 47 EP - 69 KW - Keywords: Sira of the Holy Prophet KW - Textbooks KW - High School Period KW - Experimental Sciences Specialties KW - Math/Physics Specialties. N2 - توجه به سیره پیامبراعظم (ص)، یکی از اهداف عالی وزارت آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ایران شمرده می‌شود. در نظام آموزش رسمی، کتابهای درسی بستری مناسب برای زمینهسازی و انتقال آموزه‌های دینی به‌شمار میآید. نوشته حاضر می‌کوشد با استفاده از روش‌های کمّی و فراوانیسنجی به بررسی میزان انعکاس داده‌های مربوط به سیره نبوی در کتابهای درسی دوره‌ی دبیرستان رشته‌های تجربی و ریاضی در سال تحصیلی 92ـ91 بپردازد. در این تحقیق میزان فراوانی داده‌ها، نوع روایت و نوع ارجاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد، بیشترین مطالب مرتبط با سیره در کتاب‌های درسی نیز «بدون ذکر منبع» بوده‌اند. همچنین در نوع روایت سیره، غلبه با «حدیث» بوده است و «روایت داستانی» با وجود ظرفیت آموزشی زیاد، کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. M3 ER -