1- استادیار گروه معماری، موسسه آموزشعالیسپهر دانش معاصر اصفهان 2- استادیار دانشکده مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، کوچه سنگتراش ها ساختمان داوید ، n.valibeig@aui.ac.ir 3- استاد معاون پژوهشی موسسه آموزش عالی سپهر دانش معاصر اصفهان
چکیده: (3543 مشاهده)
محرابهای مساجد ازجمله آثار ارزشمند تاریخِ هنرِ ایران، بهویژه در عصر آلبویه تا تیموریان است. محرابها در ادوار و شیوههای مختلف بر اثر عوامل گوناگون دچار تحولاتی شدهاند. بررسی محرابها یکی از راههای پیبردن به هنر و معماری رایج ادوار است و از نتایج آن میتوان جهت مرمتِ اصولی بر پایهی شیوهی ساخت و طراحیهای جدید بهره برد. هدف این مقاله شناسایی، مقایسه و تحلیل ویژگیهای محرابهای مساجدِ جامعِ اصفهان در شیوههای رازی و آذری است. اطلاعات این پژوهشِ کاربردی از طریق کتابخانهایـ میدانی بهدستآمده و از انواع سطوح پژوهش و روشهای مقایسهای بهره برده است. براساس بررسیها، ساختار کلیِ محرابها از رازی تا آذری روندی تدریجی را طی کرده است. تحولات غالباً در نما و همراه با تغییر تناسبات بوده و در پلان تفاوت چندانی وجود ندارد. از ویژگیهای شکلیِ رایج و مشترکِ دو شیوه، بهرهگیری از قاب مستطیلی، دو طاقنما، چهار ستون و تناسبات ایرانی-اسلامی است. اکثر نمونهها دارای قوس تیزهدار و یک حاشیهی پیرامونیاند. از ویژگیهای خاصِ شیوهی آذری استفاده از پیشانی است.
رحیمی آریایی افروز، ولی بیگ نیما، محمودآبادی سید اصغر. مقایسه ی محرابهای مساجد استان اصفهان در گستره ی
شکلی، از آل بویه تا تیموریان (شیوه ی رازی و آذری). فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1398; 11 (42) :139-165
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.