:: دوره 7، شماره 25 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1394 ) ::
جلد 7 شماره 25 صفحات 152-123 برگشت به فهرست نسخه ها
چگونگی بازنمایی شخصیت آموزگارانِ روستا در داستان‌های نویسندگان شهری و روستایی دوره‌ی پهلوی دوم (1357ـ1340)
شهرام یوسفی فر ، سیده فهیمه موسوی* 1
1- ، fahimehmusavi.fm@gmail.com
چکیده:   (5655 مشاهده)

هدف نگارندگان در پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی و بازنمایی شخصیت آموزگاران روستا در آثار نویسندگان شهری و روستایی است. در بیشتر آثار داستانی رویکرد مثبتی به معلمان وجود دارد، به‌ویژه معلمانی که سختی تدریس در روستاهای دورافتاده را تحمل می‌کردند؛ اما از اواخر دهه‌ی چهل داستان‌هایی‌ نوشته شد که در آن‌ها شخصیت آموزگاران منفی بود. پژوهش حاضر درپی یافتن چگونگی شخصیت‌پردازی آموزگاران روستایی در داستان‌ها و علت نگارش داستان‌هایی با نگاه منفی به آموزگاران در این برهه‌ی زمانی است. گمان می‌رود این بازنمایی دوگانه، متأثر از تفاوت‌ در خاستگاه نویسندگان باشد. با بررسی داستان‌ها و زندگی نویسندگان‌شان می‌توان ویژگی دو گفتمان شهری و روستایی را شناسایی کرد و علت پیدایش هریک از این بازنمایی‌های دوگانه را دریافت. در این پژوهش سی‌وچهار داستان بررسی شده‌اند که شخصیت‌ آموزگار در آن‌ها وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: آموزگار، داستان، دوره‌ی پهلوی دوم، گفتمان شهری و روستایی، تاریخ فرهنگی.
متن کامل [PDF 272 kb]   (1816 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/8 | پذیرش: 1395/6/8 | انتشار: 1395/6/8


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 25 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها