:: دوره 6، شماره 21 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1393 ) ::
جلد 6 شماره 21 صفحات 69-47 برگشت به فهرست نسخه ها
سیره پیامبر(ص) در کتاب‌های درسی دوره دبیرستان (تجربی و ریاضی سال تحصیلی 1392ـ1391)
شهلا بختیاری*1، فرخ السادات قاضی میرسعید2
1- دانشگاه الزهرا ، dr_shba@yahoo.com
2- دانشگاه الزهرا
چکیده:   (8488 مشاهده)
توجه به سیره پیامبراعظم (ص)، یکی از اهداف عالی وزارت آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ایران شمرده می‌شود. در نظام آموزش رسمی، کتابهای درسی بستری مناسب برای زمینهسازی و انتقال آموزه‌های دینی به‌شمار میآید. نوشته حاضر می‌کوشد با استفاده از روش‌های کمّی و فراوانیسنجی به بررسی میزان انعکاس داده‌های مربوط به سیره نبوی در کتابهای درسی دوره‌ی دبیرستان رشته‌های تجربی و ریاضی در سال تحصیلی 92ـ91 بپردازد. در این تحقیق میزان فراوانی داده‌ها، نوع روایت و نوع ارجاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد، بیشترین مطالب مرتبط با سیره در کتاب‌های درسی نیز «بدون ذکر منبع» بوده‌اند. همچنین در نوع روایت سیره، غلبه با «حدیث» بوده است و «روایت داستانی» با وجود ظرفیت آموزشی زیاد، کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.
واژه‌های کلیدی: واژههای کلیدی: سیره پیامبر(ص)، کتاب‌های درسی، دوره دبیرستان، رشته‌ تجربی، رشته ریاضی.
متن کامل [PDF 369 kb] [English Abstract]   (2580 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/18 | پذیرش: 1393/11/18 | انتشار: 1393/11/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 21 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها