با سلام، جهت اطلاع و پیگیری وضعیت مقالات خود می‌توانید با کارشناس مجله خانم فاطمه نجفی با شماره 09216904318 تماس حاصل فرمایید.
ساعت تماس تلفنی 9 الی 18 روزهای پنج‌شنبه
امکان ارسال پیام از طریق پیام‌رسان ایتا: 9 تا 16 هر روز

   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: داوران :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
پایگاه های نمایه شده
..
نورمگز
..
مگیران
..
لینکدین
..
 
..
:: دوره 4، شماره 13 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1391 ) ::
جلد 4 شماره 13 صفحات 105-85 برگشت به فهرست نسخه ها
چهره‌نگاری سلجوقی؛ تداوم فرهنگ بصری مانوی
اشرف السادات موسوی لر*1، سهیلا نمازعلیزاده2
1- دانشگاه الزهرا ، amousavilar@yahoo.com
2- دانشگاه الزهرا
چکیده:   (9741 مشاهده)
حکومت سلجوقیان با گسترش قلمرو سرزمین ایران و تکامل شعر و هنر یکی از درخشان‏ترین ادوار تاریخ هنر، فرهنگ و تمدن ایران است. در عصر شکوفایی سلجوقیان، تاثیر رویکرد زیبایی‏شناسی ایرانی ـ اسلامی نه تنها بر هنر سلجوقی بلکه در تمدن اسلامی شاکله‏ای از سنت‏های تصویری و مفهومی را فراهم آورد که بسیاری از آثار برجسته‏ی هنری، حتی در دوره‌های بعد، تحت تاثیر آن قرار گرفتند. در آغاز ظهور اسلام، هنر نگارگری ایران به دلیل ممانعت‏های تصویری موجود به سمت نقوش انتزاعی، هندسی و گیاهی متمایل گشت. بررسی و تحقیق نگاره‏های موجود در آثار سفالی و فلزی دوره‏ی سلجوقیان حکایت از آن دارد که به‌رغم ممنوعیت‏های تصویری حاکم در آن زمان به شیوه‌ای ظهور کرد، که باز تولید سنت‏ نگارگری مانوی محسوب می‌شود. چهره‌نگاری‌های سلجوقیان تحت تاثیرکدام فرهنگ بصری بوده است؟ یا الگوی هنری چگونه بر آن سایه افکنده؟ پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی26 نمونه از آثار برجای مانده از دو دوره‏ی هنری ایران؛ مانویان و سلجوقیان می‏پردازد و به دنبال اثبات این فرضیه است که شیوه‏های صوری و الگوهای چهره‏نگاری در نگاره‏های مانویان، مجدداً در نگاره‌ها و آثار هنری سلجوقیان نمود پیدا کرده است. در این مقاله، مطالب به طریق اسنادی و کتابخانه‏ای گردآوری و با روش تحلیلی و توصیفی ـ تاریخی بررسی شده است. شناخت اشتراکات موجود میان هنر نگارگری به ویژه چهره نگاری مانویان و سلجوقیان از اهداف این پژوهش است.
واژه‌های کلیدی: واژه‌‌های کلیدی: چهره نگاری، نگارگری، مانوی، سلجوقی، فرهنگ بصری
متن کامل [PDF 1965 kb] [English Abstract]   (1942 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/15 | پذیرش: 1393/8/15 | انتشار: 1393/8/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seljukid Portrait Drawing Continuity of Manichean Visual Art. CHS 2012; 4 (13) :85-105
URL: http://chistorys.ir/article-1-242-fa.html

موسوی لر اشرف السادات، نمازعلیزاده سهیلا. چهره‌نگاری سلجوقی؛ تداوم فرهنگ بصری مانوی. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1391; 4 (13) :85-105

URL: http://chistorys.ir/article-1-242-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 13 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
تکمیل فرم تعهدنامه  و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4645