آسیبشناسی تدوین کتب و مسائل آموزشی درس تاریخ در دورهی رضاشاه
|
زهرا حامدی* |
دانشگاه آزاد واحد داراب، گروه تاریخ، داراب، ایران ، z_hamedi2003@yahoo.com |
|
چکیده: (9814 مشاهده) |
حاکمیت پهلوی و سیاستگذاران فرهنگی آنها به منظور تحقق ایدئولوژی رسمی خود و هدایت جامعه به سوی الگوهای مدرن، از آموزهها و مباحث تاریخی بخصوص تاریخ ایران باستان، که از زمینه لازم جهت بازسازی هویت مدرن جامعه ایران برخوردار بود بهره وافری بردند. از اینرو، مشاهیر و چهرههای شاخص فرهنگ باستانی و اسطورهای ایران همچنین رخدادها و آثار روزگار باستان که به تهییج احساسات ناسیونالیستی کمک میکرد مورد تاکید قرارگرفت. این آمیختگی و بهرهبرداری افراطی سیاست از تاریخ، موجب دگرگونی در مباحث تاریخی و مانع رواج واقعیتها و حقایق تاریخی شد و آسیب جدی را بر پیکرهی آموزههای تاریخی وارد کرد. این مقاله، کوشش دارد تا به نتایج بهرهبرداری افراطی، از جمله رواج اندیشهی شاهپرستی در مباحث تاریخی که از عوامل آسیبزای آن نیز بود، بپردازد. |
|
واژههای کلیدی: واژههای کلیدی: آسیبشناسی، ناسیونالیسم، تاریخ، نخبگان فکری، رضاشاه. |
|
متن کامل [PDF 207 kb]
[English Abstract]
(4066 دریافت)
|
ترویجی: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/5/22 | پذیرش: 1393/5/22 | انتشار: 1393/5/22
|
|
|
|