دانشگاه آزاد واحد داراب، گروه تاریخ، داراب، ایران ، z_hamedi2003@yahoo.com
چکیده: (9797 مشاهده)
حاکمیت پهلوی و سیاستگذاران فرهنگی آنها به منظور تحقق ایدئولوژی رسمی خود و هدایت جامعه به سوی الگوهای مدرن، از آموزهها و مباحث تاریخی بخصوص تاریخ ایران باستان، که از زمینه لازم جهت بازسازی هویت مدرن جامعه ایران برخوردار بود بهره وافری بردند. از اینرو، مشاهیر و چهرههای شاخص فرهنگ باستانی و اسطورهای ایران همچنین رخدادها و آثار روزگار باستان که به تهییج احساسات ناسیونالیستی کمک میکرد مورد تاکید قرارگرفت. این آمیختگی و بهرهبرداری افراطی سیاست از تاریخ، موجب دگرگونی در مباحث تاریخی و مانع رواج واقعیتها و حقایق تاریخی شد و آسیب جدی را بر پیکرهی آموزههای تاریخی وارد کرد. این مقاله، کوشش دارد تا به نتایج بهرهبرداری افراطی، از جمله رواج اندیشهی شاهپرستی در مباحث تاریخی که از عوامل آسیبزای آن نیز بود، بپردازد.
Hamedi Z. The hazards of the preparation of Books and Issues of Teaching history Lessons during the reign of Reza shah . CHS 2013; 5 (17) :21-40 URL: http://chistorys.ir/article-1-184-fa.html
حامدی زهرا. آسیبشناسی تدوین کتب و مسائل آموزشی درس تاریخ در دورهی رضاشاه. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1392; 5 (17) :21-40
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.