:: دوره 12، شماره 47 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1400 ) ::
جلد 12 شماره 47 صفحات 93-66 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل عملکرد انتشارات فرانکلین در حوزه کتاب کودکان و نوجوانان
حسن شمس آبادی* 1، حمید بصیرت منش2 ، سید محمود سادات بیدگلی2
1- دانشجوی دکتری تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی ، hasanshamsabady@yahoo.com
2- استادیار گروه تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی تهران ایران
چکیده:   (3286 مشاهده)

تحلیل عملکرد انتشارات فرانکلین در حوزۀ کتاب کودکان و نوجوانان


 
 
چکیده
به فراخور پیشرفت­هایی که در صنعت نشر در کشور به وجود آمد، توجه به ادبیات کودک نیز در ایران بیشتر شد. در اوایل دهۀ 1340 این مسئله ابتدا خود را در حوزۀ کتاب­های درسی برای دانش‌آموزان نشان داد و در ادامه، به کتاب­های غیردرسی و مجلات و نشریات راه یافت. از جمله مراکزی که در این حوزه گام نهاد و توانست نقش مهمی ایفا کند، مؤسسۀ انتشارات فرانکلین بود. نگارندگان این پژوهش با تکیه بر اسناد و مدارک آرشیوی و با بهره­گیری از رویکرد توصیفی- تحلیلی، سعی داشته‌اند با بررسی و تحلیل فعالیت­های این مؤسسه، نقش و جایگاه آن را در این حوزه مورد واکاوی قرار دهند. یافته­های پژوهش نشان می‌دهد که مؤسسۀ انتشارات فرانکلین به لحاظ شکلی و مسائل تخصصی چاپ، کیفیت انتشار کتاب­های ویژۀ کودک و نوجوان را تا حدّ زیادی ارتقا بخشید؛ ضمن اینکه به لحاظ محتوایی نیز در حوزۀ کتاب­های درسی و غیردرسی بیشتر بر فرهنگ و تمدن ایرانی و مؤلفه­های وابسته به آن تأکید کرد.
واژ­ه­­های کلیدی: کودکان و نوجوانان، کتب درسی و غیردرسی، حوزۀ نشر، انتشارات فرانکلین، همایون صنعتی­زاده
 
 
 

شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: کودکان و نوجوانان، کتب درسی وغیر درسی، حوزه نشر، انتشارات فرانکلین، همایون صنعتی‌زاده
متن کامل [PDF 378 kb]   (382 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/30 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 47 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها