دانشیار گروه موسیقی دانشگاه هنر تهران ، meysami@art.ac.ir
چکیده: (99 مشاهده)
یکی از موضوعات مهم فرهنگی بعد از اسلام، چگونگی نگرش به موسیقی است. در تحلیلهای علمای اسلام، کاربرد موسیقی به دو جریان مجاز و غیرمجاز تفکیک شد. در پیامد کاربرد موسیقی غیرمجاز، دو گفتمان تحریمی و پذیرشی شکل گرفت که از نظر کمّی و کیفی متفاوت بودند. در سلسلۀ غزنوی این دو گفتمان به شکل خاصی متجلی شد که چگونگی حدّ و مرز آن، سؤال اصلی این مقاله است. در این مقاله روش تحقیق کیفی، مبتنی بر توصیف و تحلیل محتوا و روش گردآوری منابع آن کتابخانهای است. براساس یافتههای این مقاله، موسیقی، بهخودیخود، حرام نیست و عوامل غیرموسیقایی از جمله متن شعر، رقص، شُرب خمر علتهای اصلی تحریم موسیقی بودند. درباریان بیشتر به گفتمان پذیرش موسیقی تمایل داشتند و این در حالی بود که گفتمان تحریم در جامعه غلبه داشت. هرچند، در برخی از منازل، محافل و اماکن خاص این تحریم رعایت نمیشد. موارد یادشده و وابستگی اهل موسیقی به دربار، به پذیرش برخی از هنجارها انجامید که از محدودۀ تحریم فاصله داشت. اهل موسیقیِ دربار آزادی بیشتری برای انجام این هنجارها در اماکن خصوصی احساس میکردند و همین ارتباط میتوانست به نفع عاملان اماکنی باشد که برای تحریمها محدودیتی قائل نبودند.
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.