با سلام، جهت اطلاع و پیگیری وضعیت مقالات خود می‌توانید با کارشناس مجله خانم فاطمه نجفی با شماره 09216904318 تماس حاصل فرمایید.
ساعت تماس تلفنی 9 الی 18 روزهای پنج‌شنبه
امکان ارسال پیام از طریق پیام‌رسان ایتا: 9 تا 16 هر روز

   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: داوران :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
پایگاه های نمایه شده
..
نورمگز
..
مگیران
..
لینکدین
..
 
..
:: دوره 8، شماره 30 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1395 ) ::
جلد 8 شماره 30 صفحات 30-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعۀ تطبیقی اجرای آیینی کَتَک و سماع مولویه از منظر تاریخی
پینکی چادها* 1، فهیمه دانشگر ، پریسا شادقزوینی ، ابوالقاسم دادور
1- ، pinky.chadha.1981@gmail.com
چکیده:   (13025 مشاهده)
حرکت، هیجان و اجراهای آیینی به اندازه تاریخ بشری قدمت دارند. چنین آیین مقدسی در تصوف نیز پدید آمده و در خانقاه‌های اغلب طریقت‌ها آن را به اجرا درمی‌آورند. این آیین در طریقت مولویه اغلب مشتمل بر چرخش‌های پیوسته و بدون توقف حول محور بدن است. اما اجرای آیینی مشابهی، به نام کتک، در معابد هندوئیسم نیز وجود دارد که مانند سماع مولویه ریشه در نیایش آفریدگار دارد و در برخی از ابعاد فرم و محتوا به سماع شبیه است. بنا بر آنچه بیان شد، پرسش اصلی مقاله این است که آیا اجرای کتک، که در دوران سلاطین دهلی (1526-1206 م) و امپراتوران گورکانی (1857-1526 م) در هند باب بوده است، از سماع مولویه، که به همراه تصوف از قرن سیزدهم میلادی وارد هند شده، و به صورت همزمان مورد حمایت دربار بوده و در مجامع رسمی حکومت به اجرا درمی‌آمده، تأثیر پذیرفته است؟ پرسش فرعی نیز این است که دلیل شباهت‌های ظاهری این دو اجرای آیینی، از جمله چرخش‌های پی‌درپی و حرکات دست، لباس و موسیقی قوالی، ناشی از تأثیراتی است که از هم گرفته‌اند؟ این مقاله، به ‌منظور پاسخ به این پرسش‌ها، به کشف روابط زمانی و مکانیِ دو اجرا و دو فرهنگ صوفیسم و هندوئیسم در طول تاریخِ مورد اشاره و احتمال وام‌گیری کتک از سماع پرداخته است. نتایج پژوهش بنیادی حاضر، که به روش تاریخی و به کمک گردآوری مطالب به شیوۀ اسنادی و نیز میدانی به دست آمده، بیانگر این است که اجرای آیینی کتک به واسطۀ همجواری هندوئیسم و صوفیسم در اجتماع و فرهنگ هند، در دوران سلاطین دهلی و سپس امپراتوران مغول، در بخش‌های بسیاری از جمله حرکات بدن، به ‌ویژه چرخش‌های پی‌درپی و حرکات دست، موسیقی قوالی و لباس، از سماع مولویه تأثیر پذیرفته است.
 
 
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: سماع، کتک، صوفیسم، سلاطین دهلی، گورکانیان
متن کامل [PDF 927 kb]   (2369 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/12 | پذیرش: 1396/9/12 | انتشار: 1396/9/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chadha P, Daneshgar F, Shad Qazvini P, Dadvar A. A Comparative Study of the Rituals of the Katak and Sama Mevlevieh From a Historical Point of View . CHS 2017; 8 (30) :1-30
URL: http://chistorys.ir/article-1-872-fa.html

چادها پینکی، دانشگر فهیمه، شادقزوینی پریسا، دادور ابوالقاسم. مطالعۀ تطبیقی اجرای آیینی کَتَک و سماع مولویه از منظر تاریخی. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1395; 8 (30) :1-30

URL: http://chistorys.ir/article-1-872-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 30 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
تکمیل فرم تعهدنامه  و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4645