استادیار دانشگاه فرهنگیان، خرم آباد، ایران ، shahramgholami1975@gmail.com
چکیده: (1193 مشاهده)
بررسی کارنامه آموزشی مؤسسه فنیحرفهای اُرت ایران 1329ـ1357
چکیده در دوره معاصر، یهودیان و مسیحیان از طریق فعالیت بازرگانی، آموزش و دیپلماسی، یکی از حلقههای ارتباط میان ایران با جهان غرب شدند. آنها با استخدام معلمان اتریشی در دارالفنون و تأسیس مدارس آلیانس، پیشرو آموزش نوین بودند. کلیمیان در دوره پهلوی با تأسیس مراکز فنیحرفهایِ تحت نظارت مؤسسه جهانی اُرت، به رشد دانش فنی ایران خدمات شایانی نمودند. مؤسسه فنیحرفهای اُرت ایران ازجمله مؤسسات وابسته به کلیمیان ایران بود که از سال 1329 تا 1357 با تأسیس هنرستانهای صنعتی و حرفهای در تهران، شیراز و اصفهان، پیشرو آموزش برخی رشتههای فنی در ایران بود. این مقاله با بررسی اسناد آرشیوی و مدارک آموزشی برجای مانده از هنرستانهای این مؤسسه، در پی پاسخ به این پرسش است که نقش مؤسسه اُرت در پیشبرد دانش فنی و حرفهای ایران چه بود؟ این پژوهش با روش توصیفیـ تحلیلی و با نگاه به اهمیت آموزش فنی در صنعتیسازی ایران معاصر میکوشد تا جزئیات دستاوردهای این مؤسسه مهم و فراموششدۀ آموزشی را معرفی کند. دستاوردهای پژوهش نشان میدهد که این مؤسسه غیرانتفاعی بدون تبعیض نژادی و مذهبی، با بهرهگیری از دانش روز و به کارگیری هنرآموزان مجرب، نقش چشمگیری در توسعه دانش فنی ایران داشت. امکانات و میراث این مؤسسه باعث شد تا بخش هنرستان پسران، امروزه با نام «هنرستان نمونه دولتی آزادی فلسطین» تهران و بخش دختران با نام «دانشکده فنی شهید شمسیپور» به فعالیت خود ادامه دهد. واژههای کلیدی: کلیمیان، آموزش فنی، مؤسسه اُرت، هنرستانها، اقلیتهای مذهبی
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.