با سلام، جهت اطلاع و پیگیری وضعیت مقالات خود می‌توانید با کارشناس مجله خانم فاطمه نجفی با شماره 09216904318 تماس حاصل فرمایید.
ساعت تماس تلفنی 9 الی 18 روزهای پنج‌شنبه
امکان ارسال پیام از طریق پیام‌رسان ایتا: 9 تا 16 هر روز

   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
پایگاه های نمایه شده
..
نورمگز
..
مگیران
..
لینکدین
..
 
..
:: دوره 13، شماره 52 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1401 ) ::
جلد 13 شماره 52 صفحات 54-27 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کارنامه آموزشی موسسه فنی حرفه‌ای اُرت ایران: 1329- 1357
شهرام غلامی*
استادیار دانشگاه فرهنگیان، خرم آباد، ایران  ، shahramgholami1975@gmail.com
چکیده:   (930 مشاهده)
بررسی کارنامه آموزشی مؤسسه فنی­حرفه­ای اُرت ایران 1329ـ­1357



چکیده
در دوره معاصر، یهودیان و مسیحیان از طریق فعالیت بازرگانی، آموزش و دیپلماسی، یکی از حلقه­های ارتباط میان ایران با جهان غرب شدند. آنها با استخدام معلمان اتریشی در دارالفنون و تأسیس مدارس آلیانس، پیشرو آموزش نوین بودند. کلیمیان در دوره پهلوی با تأسیس مراکز فنی­حرفه­ایِ تحت نظارت مؤسسه جهانی اُرت، به رشد دانش فنی ایران خدمات شایانی نمودند. مؤسسه فنی­حرفه­ای اُرت ایران ازجمله مؤسسات وابسته به کلیمیان ایران بود که از سال 1329 تا 1357 با تأسیس هنرستان­های صنعتی و حرفه­ای در تهران، شیراز و اصفهان، پیشرو آموزش برخی رشته­های فنی در ایران بود. این مقاله با بررسی اسناد آرشیوی و مدارک آموزشی برجای مانده از هنرستان­های این مؤسسه، در پی پاسخ به این پرسش است که نقش مؤسسه اُرت در پیشبرد دانش فنی و حرفه­ای ایران چه بود؟ این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با نگاه به اهمیت آموزش فنی در صنعتی­سازی ایران معاصر می­کوشد تا جزئیات دستاوردهای این مؤسسه مهم و فراموش­شدۀ آموزشی را معرفی کند. دستاوردهای پژوهش نشان می­دهد که این مؤسسه غیرانتفاعی بدون تبعیض نژادی و مذهبی، با بهره­گیری از دانش روز و به کارگیری هنرآموزان مجرب، نقش چشمگیری در توسعه دانش فنی ایران داشت. امکانات و میراث این مؤسسه باعث شد تا بخش هنرستان پسران، امروزه با نام «هنرستان نمونه دولتی آزادی فلسطین» تهران و بخش دختران با نام «دانشکده فنی شهید شمسی­پور» به فعالیت خود ادامه دهد.
واژه­های کلیدی: کلیمیان، آموزش فنی، مؤسسه اُرت، هنرستان­ها، اقلیت­های مذهبی
 
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: کلیمیان، آموزش فنی، موسسه ارت، هنرستان‌ها، اقلیت‌های مذهبی
متن کامل [PDF 367 kb]   (166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/10 | پذیرش: 1401/4/12 | انتشار: 1401/4/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami S. Examining the educational achievements of Iran’s Ort Technical Vocational Institute: 1951-1979. CHS 2022; 13 (52) : 2
URL: http://chistorys.ir/article-1-1510-fa.html

غلامی شهرام. بررسی کارنامه آموزشی موسسه فنی حرفه‌ای اُرت ایران: 1329- 1357. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1401; 13 (52) :27-54

URL: http://chistorys.ir/article-1-1510-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 52 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
تکمیل فرم تعهدنامه  و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4642