1- دانشگاه فردوسی مشهد ، khalilim@um.ac.ir 2- دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی 3- علوم سیاسی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی(استاد مشاور)
چکیده: (3106 مشاهده)
محمدرضا پهلوی در دهههای 1340 و 1350 شمسی در حوزههای گوناگون کشورداریبه اصلاحات توسعهگرایانه دست زد و سعی کرد تا در هر کدام از این حوزهها هویتی را بهمثابه هویت مشروع تعریف و افراد (ازجمله دانشجویان) را به پذیرش آن ترغیب کند. اما این هویت مشروع (هویتِ ساختهشده توسط دستگاه حکومتی پهلوی) با استقبال دانشجویان و نخبگان ابزاری/فکری جامعه مواجه نشد و برنامههای محمدرضا شاه نتوانست نظر موافق دانشجویان را جلب و آنها را همراه کند. پرسش اصلی مقالهی حاضر این است که هویت مشروع (هویت برساختهی نظام سیاسی) به چه دلیل از سوی دانشجویان در دهههای 1340 و 1350 طرد شد؟ فرضیهی نوشتار با بهرهگیری از دو سازهی نظری میدان/عادتوارهی «بوردیو» و هویت «کاستلز»، چنین طرح شد: انطباقنداشتن هویت مشروع میدانهای اقتصادی، دانشگاهی و سیاسی با یکدیگر و ناهمسویی سیاستگذاریها سبب طرد هویت مشروع از سوی دانشجویان شد. یافتهی مقاله نشان میدهد که هویت مشروعپیرومنشانه باعث شد تا دانشجویان به تدوین هویت مقاومت گرایش یابند. نوشتار با روش تبیینیِ «چگونه ممکن است» نگارش شد.
Khalili M, Mousavizadeh Jazayeri S M, Nabavi S A A. The Roots of Students' Incompatibility with the Identity Constructed by the Pahlavi Government
in the 1340s and 1350s. CHS 2019; 10 (38) :53-81 URL: http://chistorys.ir/article-1-1033-fa.html
خلیلی محسن، موسوی زاده جزایری سیدمحسن، نبوی سیدعبدالامیر. ریشههای ناسازگاری دانشجویان
با هویت برساختهی حکومت پهلوی در دهههای 1340 و 1350. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1397; 10 (38) :53-81
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.