Cultural History Studies
فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
CHS
Literature & Humanities
http://chistorys.ir
1
admin
2008-9945
2783-2120
10.29252/chs
8888
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
7
27
online
1
fulltext
fa
تاریخنگاری شیعیان امامی مذهب در آغاز دورهی غیبت کبری (نمونه موردی: تثبیت نظریه وجود و غیبت امام زمان(عج))
Historiography of Imami Shia Religion at the Eve of the Major Occultation Case Study: Consolidation the Theory of Presence and Occultation of Imam Zaman (A.J)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">علما، اندیشمندان و بزرگان امامی مذهبی از ابتدای امر غیبت تاکنون، با روشهای مختلف به رفع شبهات و تثبیت نظریهی وجود و غیبت امام عصر(عج) پرداختهاند. در این میان چهار اثر <em>الغیبه نعمانی</em>، <em>کمالالدین</em> صدوق، <em>ارشاد</em> مفید و <em>الغیبه</em> طوسی که در اولین سدهی پس از آغاز غیبت کبری، به رشتهی تحریر درآمدهاند، در تثبیت این نظریه نقش بسزایی داشتهاند. در پژوهش حاضر چگونگی کوشش برای تبدیل نظریهی وجود و غیبت امام زمان(عج)، به تصوری اجتماعی با تکیه بر منابع یاد شده و با استفاده از رویکرد نظریهی تحلیل گفتمان و اصطلاحات تخصصی نظریهی گفتمان لاکلا و موفه مورد بررسی قرار گرفتهاست. براساس بررسی انجام شده، مؤلفان این آثار با جایگزین نمودن دال خالی غیبت به جای دال مرکزی گفتمان تشیع امامی (ائمه) و مفصلبندی وقتههایی حول محور این دال، پس از گذشت بیش از یک قرن به تدریج توانستند از نظریهی وجود و غیبت دوازدهمین امامِ شیعیانِ امامی تصوری اجتماعی ایجاد کنند. در نتیجه به سهم خود در رفع بحران ایجاد شده در گفتمان تشیع امامی و باور امروز شیعیان امامی به غیبت دوازدهمین امامشان و شناخت آنان با شاخصهی «منتظر» بودن، تأثیرگذار باشند.</p>
<p style="text-align: justify;">Since the occultation until now, Ulama and thinkers of Imami religion had disabused and consolidated the theory of presence and occultation of Imam Zaman (A.J). Meanwhile, four books of <em>al</em><em>-</em><em>Ghaybah</em> by <em>Nomani, Kamal al-din by Saduq, Ershad by Mofid and al-Ghaybah by Tusi which had been written during the first century after the eve of the major occultation had important role in consolidation of this theory. This research had studied efforts which had been made for transforming the theory of presence and occultation of Imam Zaman (A.J) into a social notion according to aforementioned sources and based on the </em>Discourse Analysis theory and professional terms of Laklaw and Moffett discourse theory. According to this study, after one century writers of these books had replaced the empty signifier of occultation as the central signifier of Imami Shia’ discourse and were gradually able to create a social notion from the thoery of Imam Zaman’ (A.J) presence and occultation. Therefore, they had effective role in resolving the crisis in Imami Shia discourse and today’s believe of Imami Shia towards the occultation of their 12<sup>th</sup> Imam and their recognition of the concept of “waiting”.<br>
</p>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div id="ftn1">
<p style="text-align: justify;"><a href="#_ftnref1" name="_ftn1" title="">*</a> Assistant Professor, History Department, Ferdowsi University of Mashhad (<a href="mailto:najafian@ferdowsi.um.ac.ir">najafian@ferdowsi.um.ac.ir</a>)</p>
<p style="text-align: justify;">Received in 3 May 2016, Accepted in 8 August 2016.</p>
</div>
</div>
تاریخنگاری شیعیان امامی, الغیبه نعمانی, کمالالدین صدوق, ارشادِ مفید, الغیبه طوسی, غیبت کبری.
Historiography of Imami Shia, al-Ghaybah by Nomani, Kamal al-din by Saduq, Ershad by Mofid, al-Ghaybah by Tusi, Major Occultation.
85
103
http://chistorys.ir/browse.php?a_code=A-10-1-161&slc_lang=fa&sid=1
Leila
Najafian
لیلا
نجفیان
najafian@ferdowsi.um.ac.ir
10031947532846001750
10031947532846001750
Yes