Cultural History Studies
فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
CHS
Literature & Humanities
http://chistorys.ir
1
admin
2008-9945
2783-2120
10.29252/chs
8888
fa
jalali
1394
10
1
gregorian
2016
1
1
7
26
online
1
fulltext
fa
روند بازنمایی هویت خودی و دیگری در تاریخ بیهقی
Representation Process for Identity of “Self” and “Other” in Beyhaghi’s History
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;">هویت از منظر قائلین به گفتمان، دستاورد گفتمان است و در ظرف آن شکل میگیرد. هر هویتی محصول گفتمان خاصی است و میتوان آن را همچون فرآیند، فهم کرد و به آن جنبه تاریخی و در حال شدن داد. از آن جا که گفتمان، امری سیال و نسبی است هویت نیز امری متغیر و دگرگون است. گفتمان در حقیقت محصول نظام علم و ساختار زبانی است که نظامی خاص از نمادها و معانی را شکل داده است. گفتمان، نظام معنایی وسیعتری از زبان است و هر گفتمان بر قسمت‏هایی از حوزه جامعه چیره شده و از طریق سیطره بر ذهنها، به گفتارها و کردارهای فردی و جمعی سوژهها شکل می‏دهد. در این پژوهش با بهرهگیری از نظریه گفتمانی انتقادی فرکلاف، تاریخ بیهقی در سه مرحله؛ نخست؛ تحلیل مفصل متن، دوم؛ تفسیر بافت زمینهای و گفتمانهایی که متن متکی برآن است و سوم؛ تبیین به معنی دیدن گفتمان به عنوان جزئی از روند مبارزه اجتماعی در ظرف مناسبات قدرت، تحلیل شده و نشان داده شده است که بیهقی با تکیه بر کدامین صفات و فصول مشترک گروه «ما»ی مورد نظر خود را شکل میدهد؟ و با برجسته کردن کدام تفاوتها و بهرهگیری از کدام الگوها، گروهی را طرد میکند و در نهایت هویت سیاسی بیهقی چگونه در توصیف او از «ما» و «غیر» شکل میگیرد.</p>
<p style="text-align: justify;">In discursive point of view, identity is the achievement of discourse and formed in it. Each discourse is the output of especial discourse and can be understand as a process and gives it a historical aspect and updates it. Since discourse is a fluid and relative fact, identity also is variable. Discourse is the output of science system and linguistic structure and each discourse is dominated over parts of society and formed individual and collective words and deeds by domination over minds. This research, based on Fairclough’s critical discourse analysis theory, had analyzed Beyhaghi’s history in three levels: First, detailed text analysis; Second, interpretation of underlying context; Third, part of social struggle in the form of power relations. The findings of this research shows the characteristics and interaction by which Beyhaghi had formed the “Us” group. Also it shows that by which differences and models he had rejected a group and how Beyhaghi’s political identity had been formed by his description of “Us” and “Other”.</p>
<p></p>
بیهقی, هویت سیاسی, گفتمان, فرکلاف.
Beyhaghi, Political Identity, Discourse, Fairclough.
29
59
http://chistorys.ir/browse.php?a_code=A-10-1-152&slc_lang=fa&sid=1
Hossein Ali
Bayat
حسینعلی
بیات
bayat_149@yahoo.com
10031947532846001298
10031947532846001298
Yes
Jamileh
Yousefi
جمیله
یوسفی
10031947532846001299
10031947532846001299
No