Cultural History Studies
فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
CHS
Literature & Humanities
http://chistorys.ir
1
admin
2008-9945
2783-2120
10.29252/chs
8888
fa
jalali
1389
6
1
gregorian
2010
9
1
1
4
online
1
fulltext
fa
آسیب شناسی آموزش تاریخ سیاسی (مطالعه ی موردی درس تاریخ تحولات ایران)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
مباحث تاریخی، در سطوح مختلف و گرایشهای مختلف رشتهی علوم سیاسی، جایگاه برجستهای دارد و محور شمار قابل توجهی از واحدهای درسی این رشتهی به حساب میآید. چنین جایگاه و اهمیتی از آن روست که تصور میشود به دلیل تاریخمندی نسبی هستیها و پدیدههای سیاسی، آموزش تاریخ میتواند به فهم هستیهای سیاسی کمک کند. با این حال، یک مطالعهی موردی که گزارش آن در این نوشتار میآید، نشان میدهد که با وجود نوآوریها و اصلاحات پراکنده و انفرادی، وجه غالب یا الگوی رایج آموزش تاریخ (معاصر ایران) در رشتهی علوم سیاسی، چندان مناسب نیست. بیتوجهی یا کمتوجهی به اهمیت تاریخ برای رشتهی علوم سیاسی، سبب شده است که الگوی رایج آموزش تاریخ (معاصر ایران) و روایت ناشی از آن، بیشباهت به نوعی گاهشمار محض نباشد. چنین روایتی، بیشتر کنجکاوی تاریخی خواننده را ارضا میکند و در شناخت زندگی سیاسی، چندان اثرگذار نیست.
کلیدواژهها: تاریخ و سیاست, آموزش تاریخ سیاسی, علوم سیاسی و تاریخ, بسترمندی هستیهای سیاسی, آسیبشناسی آموزش تاریخ سیاسی, الگوی آموزش تاریخ سیاسی.
95
116
http://chistorys.ir/browse.php?a_code=A-10-1-98&slc_lang=fa&sid=1
احمد
گل محمدی
1003194753284600675
1003194753284600675
Yes
دانشگاه علامه