با سلام، جهت اطلاع و پیگیری وضعیت مقالات خود می‌توانید با کارشناس مجله خانم فاطمه نجفی با شماره 09216904318 تماس حاصل فرمایید.
ساعت تماس تلفنی 9 الی 18 روزهای پنج‌شنبه
امکان ارسال پیام از طریق پیام‌رسان ایتا: 9 تا 16 هر روز

   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: داوران :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
پایگاه های نمایه شده
..
نورمگز
..
مگیران
..
لینکدین
..
 
..
:: دوره 10، شماره 37 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1397 ) ::
جلد 10 شماره 37 صفحات 162-133 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مطالعه‌ی تطبیقی نقوش صخره‌ای عقربلو با نقوش صخره‌ای غار کرفتو
اسماعیل معروفی اقدم* 1، بهروز افخمی2 ، مهدی حسینی نیا3 ، افراسیاب گراوند3 ، فریبرز طهماسبی3
1- دانشجوی دکتری باستان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی ، esmaeel.maroufi@gmail.com
2- عضو هیات‌علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
3- دانشجوی دکتری باستان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (3552 مشاهده)
پژوهش حاضر به روش توصیفی‌ـ‌تطبیقی و رویکرد تحلیلی و با استفاده از مشاهده‌ی بصری حضوری یافته‌های حاصل از بررسی‌های میدانی، مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای نشان می‌دهد که در صخره‌نگاره‌های غار کرفتوی دیواندره و نقوش عقربلو در مسیر شاهین‌دژ ـ بوکان، علاوه بر وجود نقوشی مشترک همچون بزهای کوهی، تصویر یا نماد محراب، تصاویر لوزی و...، نقش سواران در حال تیراندازی به پشت سر خود یکی از مهم‌ترین وجوه مشترک بین این دو مکان است. این صخره‌نگاره را می‌توان مهم‌ترین اثر در جهت تاریخ‌گذاری نسبی و هم‌زمانی این دو مجموعه به شمار آورد. این شیوه‌ی نبرد در دوره‌ی پارتیان از شیوه‌های نبرد «جنگ و گریز» بوده که جنگجویان پارتی آن را اجرا می‌کرده‌اند. با توجه به نزدیکی دو اثر به هم و همچنین ویژگی‌های مشترک بین نقوش آنها می‌توان بیان کرد که صخره‌نگاره‌های درون غار کرفتو (حداقل شماری از آنها) و نقوش صخره‌ای عقربلو، متعلق به فرهنگی مشترک بوده و در یک بازه زمانی مشترک ایجاد شده‌اند؛ بنابراین با توجه به گاه‌نگاری‌های نسبی صورت‌گرفته درباره‌ی نقوش غار کرفتو و تعلق قسمتی از این نقوش به دوره‌ی اشکانی و پس از آن، می‌توان استنباط کرد که نقوش صخره‌ای عقربلو نیز متعلق به همین دوره‌ی تاریخی‌اند.
واژه‌های کلیدی: نقوش صخره‌ای، غار کرفتو، عقربلو، نقوش مشترک، نمادشناسی
متن کامل [PDF 2151 kb]   (1172 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/2 | پذیرش: 1398/4/15 | انتشار: 1397/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maroufi Aqdam E, Afkhami B, Hosseinia M, Geravand A, Tahmasebi F. A comparative Evaluation and Study of Aqrablu Rock Carving with Rock Carving Motifs of Karaftu Cave. CHS 2018; 10 (37) :133-162
URL: http://chistorys.ir/article-1-968-fa.html

معروفی اقدم اسماعیل، افخمی بهروز، حسینی نیا مهدی، گراوند افراسیاب، طهماسبی فریبرز. بررسی و مطالعه‌ی تطبیقی نقوش صخره‌ای عقربلو با نقوش صخره‌ای غار کرفتو. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1397; 10 (37) :133-162

URL: http://chistorys.ir/article-1-968-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 37 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
تکمیل فرم تعهدنامه  و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4645