با ورود پرتغالیها به شبهقاره هند در قرن دهم هجری/قرن شانزدهم میلادی، صنعت چاپ به این سرزمین وارد شد. از دلایل انتقال این صنعت به شبهقاره هند، انجام امور تبلیغی مبلغان مسیحی بود. بدین ترتیب، تولید و انتشار کتابهای تبلیغی مسیحی به زبانهای محلی شبهقاره هند آغاز شد. با ورود و سپس تثبیت قدرت کمپانی هند شرقی بریتانیا در هند، صنعت چاپ به رسانه و ابزاری برای نفوذ و گسترش فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی بریتانیا در منطقه تبدیل شد. از سوی دیگر، آشنایی جامعۀ هند با صنعت چاپ و کاربردهای این رسانۀ اجتماعیـفرهنگی نیز زمینه را برای استفاده از این صنعت در بین بومیان شبهقاره فراهم کرد. این مقاله بارویکردی توصیفیـتحلیلی به بررسی نقش صنعت چاپ در مناسبات فرهنگی بین بریتانیا و جامعۀ هند میپردازد.یافتههای این پژوهش حاکی از کاربرد صنعت چاپ برای نفوذ فرهنگی و اجتماعی بریتانیا در شبهقاره هند و در مقابل توجه و استفاده بومیان و نهضتهای اصلاحی هند از این صنعت برای تقابل با نفوذ فرهنگی بریتانیا، حفظ میراث بومی، قومی و مکتوب خود است.
Noroozi J, Abbasi M, Borumand S. Printing Industry in the Indian Subcontinent: The Medium of Interaction and Mutual Interaction between Britain and the Indian Community. CHS 2017; 8 (30) :127-154 URL: http://chistorys.ir/article-1-877-fa.html
نوروزی جمشید، عباسی محمد، برومند صفورا. صنعت چاپ در شبهقاره هند: رسانۀ تقابل و تعامل فرهنگی متقابل بریتانیا و جامعۀ هند
. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1395; 8 (30) :127-154
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.