:: دوره 2، شماره 5 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1389 ) ::
جلد 2 شماره 5 صفحات 88-65 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر باورهای یهود در بازار تولید نگاه جاهلی به حیات اجتماعی زن در جامعه اسلامی
فاطمه جعفرنیا*1، صادق آئینه وند2، لیلا هوشنگی3
1- دانشگاه الزهرا ، Fatemeh Jafarnia@Yahoo.com
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشگاه الزهرا
چکیده:   (5926 مشاهده)
قبـل از اسلام در منطقه جزیزﺓ العرب همانند سایر مناطق ، نگرش منفی به زن نگـاه غالب بوده است. اسلام این نگاه را متحول کرد. خلقت یکسان زن ومرد در گفتمان قرآن، تساوی آن ها را در کسب ارزش های معنوی وعدم تفاوت در مشارکت اجتماعی زن ومرد را به دنبـال داشت. این بینش در گفتمان نبوی با حضور زن در اجتماعات دینی و در عرصه ی علم آموزی و مشارکت در امور جنبه‌ ی عینی و عملی به خود گرفت. با رحلت پیامبـر(ص) اراده ی جامعه ی اسلامی بر این اندیشه استوار شد که گفتمان اسلام در باب زن در حاشیه قرار گیرد. نگارنده بر آن است که عناصر ادیان و اقوام دیگر از جمله عناصر فرهنگ یهود در تقویت این جریان و باز تولید نگاه جاهلی به زن تاثیر گذار بودند. فرهنگ یهود که در بر گیرنده ی شاخص های نگاه منفی به زن در بعد اجتماعی بود،بانگاه جاهلی در این زمینه هم سویی یافت . نتیجه مبین آن است که سیاست خلفا در فراهم کردن زمینه برای نفوذ و رواج عناصر فرهنگ یهود به وسیله احبار نو مسلمان و راویان آن ها منجر به ظهور احادیث و روایت های شدکه هر چند به نام احادیث اسلامی به فرهنگ اسلامی راه یافت ،اما در حقیقت چیزی جز بازتولید نگاه جاهلی به زن نبود. از این رو ،آگاهی از آموزه های اصیل اسلامی از آموزه های جاهلی بازتولید شده به نام اسلام از اهداف این پژوهش است.
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی :زن- قرآن- سیره نبوی- عصر جاهلی- یهود- اموی- عباسی
متن کامل [PDF 2631 kb] [English Abstract]   (1351 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/14 | پذیرش: 1393/11/14 | انتشار: 1393/11/14


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 5 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها