:: دوره 2، شماره 5 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1389 ) ::
جلد 2 شماره 5 صفحات 36-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تحولات تجارت فرش دستباف ایران در دوره قاجاریه (با تکیه بر بازار بین المللی فرش دستباف)
منصوره اتحادیه*1، رسول پروان2
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (6894 مشاهده)
در دوران قاجاریه پس از اینکه آرامش نسبی در زمان پادشاهی فتحعلیشاه و ناصرالدین شاه قاجار برقرار شد، بستری برای تولید فرش‌های نفیس ایرانی مهیا گردید. در این عصر سیاحان اروپایی توجه تاجران و مردم اروپا و آمریکا را به فرش دستباف ایران جلب نمودند. در اواسط قرن 19م/13ق تحولی در تولید فرش دستباف در جهت تأمین نیاز بازار جهانی رخ داد و شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در تولید و تجارت فرش دستباف ایران علاقه‌مند شدند. در پی این تحولات بود که برخی از کشورهایی که در صنعت فرش دستباف دارای مزیت بودند به فکر توسعه این صنعت افتاده و به عرصه رقابت در تجارت بین‌المللی آن وارد شدند. این رقابت در بازار جهانی بعد از جنگ بین‌الملل اول شدت یافت و همواره تولیدکنندگان بزرگ فرش در تصاحب بازارهای جهانی ‏ بخصوص بازار اروپا و آمریکا در رقابت با یکدیگر قرار داشتند. کشورهای ‏چین، هندوستان و ترکیه از مهمترین رقبای ایران بودند که در سال-های پایانی ‏دوره قاجاریه توانستند سهم خود از بازار بین-المللی فرش را افزایش دهند.‏ نظر به آغاز تجارت فرش دستباف و رقابت بین‌المللی آن در اواسط دوره قاجاریه و تحولات مهمی که در بازار فرشِ دنیا در این دوران رخ داد و از آنجا که تاکنون بازار بین‌المللی فرش در دوران مذکور به صورت تخصصی و با پرداختن به جزئیات مورد بررسی قرار نگرفته است، در این مقاله سعی شد با مراجعه به اسناد دست اول بجای مانده از دوره قاجاریه با استفاده از مرکز اسناد و تارخ دیپلماسی وزارت امور خارجه، مرکز اسناد کتابخانه ملی و منابع تاریخ اقتصادی این دوران، تجارت فرش ایران در دوره قاجاریه معرفی و وضعیت تجارت این کالا در بازار بین‌المللی آن مورد بررسی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: کلید واژه: قاجاریه، فرش دستباف، تجارت، کشورهای تولیدکنندۀ فرش، بازار بین‌المللی.
متن کامل [PDF 1000 kb] [English Abstract]   (2371 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/14 | پذیرش: 1393/11/14 | انتشار: 1393/11/14


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 5 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها