شاخصههای توسعهیافتگی تاهرت در عصر بنورستم
|
عباس برومند اعلم* 1، سمیه آقامحمدی2 |
1- انشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ، aboroomanda@yahoo.com 2- انشگاه بین المللی امام خمینی قزوین |
|
چکیده: (8378 مشاهده) |
بازرگانی و تجارت در مغرب اوسط، طی قرون دوم و سوم، با ورود دولت بنو رستم به عرصهی قدرت، به رشد چشمگیری دست یافت. در این دوره، تاهرت مرکز رستمیان، به لحاظ تجاری به چنان موقعیت و جایگاهی دست یافت که توانست با بسیاری از شهرهای متمدن آن روزگار رقابت کند. این برتری و شکوفایی معلول تجارت گسترده بود که خود مرهون عوامل چندی چون موقعیت جغرافیایی مناسب تاهرت، قرار گرفتن در شاهراههای تجاری، فراوانی بازارها و مراکز تجاری و توجه ویژه امامان رستمی به تجارت در کنار مهاجرتهای گسترده صاحبان مشاغل و حرف و دانشمندان و دانشجویان بوده است. روابط تجاری با سودان، اندلس و دولتهای محلی منطقه مغرب، رشد تجاری این منطقه را شتاب بخشید و به تاهرت رونق بیشتری داد. این پژوهش سیاستهای تجاری و اقتصادی و مناسبات بازرگانی رستمیان را مورد بررسی قرار میدهد تا با عنایت به آن، تصویری از موقعیت تجاری و بازرگانی تاهرت در عصر بنو رستم ارائه دهد. |
|
واژههای کلیدی: مغرب اوسط، تاهرت، تجارت، بنورستم، اباضیه. |
|
متن کامل [PDF 171 kb]
[English Abstract]
(1897 دریافت)
|
ترویجی: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/5/16 | پذیرش: 1393/5/16 | انتشار: 1393/5/16
|
|
|
|