:: دوره 5، شماره 18 - ( مطالعات تاریخ فرهنگی 1392 ) ::
جلد 5 شماره 18 صفحات 51-33 برگشت به فهرست نسخه ها
شاخصه‌های توسعه‌یافتگی تاهرت در عصر بنورستم
عباس برومند اعلم* 1، سمیه آقامحمدی2
1- انشگاه بین المللی امام خمینی قزوین ، aboroomanda@yahoo.com
2- انشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
چکیده:   (8378 مشاهده)
بازرگانی و تجارت در مغرب اوسط، طی قرون دوم و سوم، با ورود دولت بنو رستم به عرصه‌ی قدرت، به رشد چشمگیری دست یافت. در این دوره، تاهرت مرکز رستمیان، به لحاظ تجاری به چنان موقعیت و جایگاهی دست یافت که توانست با بسیاری از شهرهای متمدن آن روزگار رقابت کند. این برتری و شکوفایی معلول تجارت گسترده بود که خود مرهون عوامل چندی چون موقعیت جغرافیایی مناسب تاهرت، قرار گرفتن در شاهراه‌های تجاری، فراوانی بازارها و مراکز تجاری و توجه ویژه امامان رستمی به تجارت در کنار مهاجرت‌های گسترده صاحبان مشاغل و حرف و دانشمندان و دانشجویان بوده است. روابط تجاری با سودان، اندلس و دولت‌های محلی منطقه مغرب، رشد تجاری این منطقه را شتاب بخشید و به تاهرت رونق بیشتری داد. این پژوهش سیاست‌های تجاری و اقتصادی و مناسبات بازرگانی رستمیان را مورد بررسی قرار می‌دهد تا با عنایت به آن، تصویری از موقعیت تجاری و بازرگانی تاهرت در عصر بنو رستم ارائه دهد.
واژه‌های کلیدی: مغرب اوسط، تاهرت، تجارت، بنورستم، اباضیه.
متن کامل [PDF 171 kb] [English Abstract]   (1897 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/5/16 | پذیرش: 1393/5/16 | انتشار: 1393/5/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 18 - ( مطالعات تاریخ فرهنگی 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها