:: دوره 13، شماره 52 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1401 ) ::
جلد 13 شماره 52 صفحات 54-27 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کارنامه آموزشی موسسه فنی حرفه‌ای اُرت ایران: 1329- 1357
شهرام غلامی*
استادیار دانشگاه فرهنگیان، خرم آباد، ایران  ، shahramgholami1975@gmail.com
چکیده:   (972 مشاهده)
بررسی کارنامه آموزشی مؤسسه فنی­حرفه­ای اُرت ایران 1329ـ­1357



چکیده
در دوره معاصر، یهودیان و مسیحیان از طریق فعالیت بازرگانی، آموزش و دیپلماسی، یکی از حلقه­های ارتباط میان ایران با جهان غرب شدند. آنها با استخدام معلمان اتریشی در دارالفنون و تأسیس مدارس آلیانس، پیشرو آموزش نوین بودند. کلیمیان در دوره پهلوی با تأسیس مراکز فنی­حرفه­ایِ تحت نظارت مؤسسه جهانی اُرت، به رشد دانش فنی ایران خدمات شایانی نمودند. مؤسسه فنی­حرفه­ای اُرت ایران ازجمله مؤسسات وابسته به کلیمیان ایران بود که از سال 1329 تا 1357 با تأسیس هنرستان­های صنعتی و حرفه­ای در تهران، شیراز و اصفهان، پیشرو آموزش برخی رشته­های فنی در ایران بود. این مقاله با بررسی اسناد آرشیوی و مدارک آموزشی برجای مانده از هنرستان­های این مؤسسه، در پی پاسخ به این پرسش است که نقش مؤسسه اُرت در پیشبرد دانش فنی و حرفه­ای ایران چه بود؟ این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با نگاه به اهمیت آموزش فنی در صنعتی­سازی ایران معاصر می­کوشد تا جزئیات دستاوردهای این مؤسسه مهم و فراموش­شدۀ آموزشی را معرفی کند. دستاوردهای پژوهش نشان می­دهد که این مؤسسه غیرانتفاعی بدون تبعیض نژادی و مذهبی، با بهره­گیری از دانش روز و به کارگیری هنرآموزان مجرب، نقش چشمگیری در توسعه دانش فنی ایران داشت. امکانات و میراث این مؤسسه باعث شد تا بخش هنرستان پسران، امروزه با نام «هنرستان نمونه دولتی آزادی فلسطین» تهران و بخش دختران با نام «دانشکده فنی شهید شمسی­پور» به فعالیت خود ادامه دهد.
واژه­های کلیدی: کلیمیان، آموزش فنی، مؤسسه اُرت، هنرستان­ها، اقلیت­های مذهبی
 
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: کلیمیان، آموزش فنی، موسسه ارت، هنرستان‌ها، اقلیت‌های مذهبی
متن کامل [PDF 367 kb]   (173 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/10 | پذیرش: 1401/4/12 | انتشار: 1401/4/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 52 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها