:: دوره 13، شماره 52 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1401 ) ::
جلد 13 شماره 52 صفحات 26-1 برگشت به فهرست نسخه ها
سیر تحولات آموزشی زنان گیلان در دوره رضاشاه پهلوی با تکیه بر اسناد اداره معارف و اوقاف گیلان
معصومه حنیفه* 1، محمدامیر شیخ نوری2
1- دانشگاه الزهرا (س) ، m.hanife954@gmail.com
2- استاد گروه تاریخ، دانشگاه الزهرا (س)، تهران, ایران
چکیده:   (1374 مشاهده)
سیر تحولات آموزشی زنان گیلان در دوره رضاشاه پهلوی
با تکیه بر اسناد اداره معارف­واوقاف گیلان


چکیده
سرزمین گیلان در عصر قاجار، به علت واقع شدن در مسیر تجاری و فرهنگی ایران و اروپا تحت­تأثیر مدرنیته قرار گرفت. در نتیجه، در دوره پهلوی با توجه به بسترهای ایجاد شده، علاوه بر رشد آموزشی مردان، زنان نیز در گرایش به آموزش نوین پیشتاز شدند. در منطقه گیلان اصلاحات آموزشی بسیاری انجام شد که عمده­ آن در امور زنان بود. این اصلاحات سبب ایجاد و گسترش طبقه زنان کارمند و دانش­آموز و نیز زنان فعال اجتماعی شد و از این رو، اهمیت بسیار دارد. این پژوهش با تکیه بر اسناد اداره­ معارف­واوقاف گیلان، در پی بررسی سازوکار مدارس دخترانه، آموزش زنان، جایگاه زنان گیلانی در نظام آموزشی و نیز مشخص کردن سیر تحولات آموزشی طبقه زنان در دوره رضاشاه است و با جامعه آماری 600 برگ سند آرشیوی و استفاده از منابع کتابخانه­­ای و روش تحلیل محتوا، درصدد پاسخ­گویی به این پرسش است که آموزش زنان در عصر رضاشاه نسبت بـه دوره قاجار چه تحولاتی به خود دیده و کیفیت آن چگونه بـوده است؟ یافته­های پژوهش حاضر نشان می­دهد که با وجود پیشتازی زنان در امور فرهنگی و آموزشی گیلان، حوزه آموزشی زنان در منطقه، از سال 1298 تا حدود 1303 از نظر علمی و بهداشتی و تعداد مدارس، کیفیت مطلوبی نداشته و امکان تحصیل برای بسیاری از دختران شهرهای کوچک و روستاها فراهم نبوده است. با این حال در سال­های 1315ـ1305 وضعیت فرهنگی و آموزشی زنان پیشرفت چشمگیری کرد و گیلان به یکی از سه استان پیشرو کشور در حوزه آموزش زنان تبدیل شد.
واژه­های کلیدی: آموزش، زنان، گیلان، اداره معارف­واوقاف، پهلوی، مدرسه.
 

 
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: آموزش، زنان، گیلان، اداره معارف و اوقاف، پهلوی، مدرسه
متن کامل [PDF 324 kb]   (540 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/25 | پذیرش: 1401/4/12 | انتشار: 1401/4/12



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 52 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها