روند ایجاد مدارس نوین در سیستان
از شکلگیری تا پایان دورهی پهلوی اول
|
عباس اویسی* |
استادیار، دانشگاه پیام نور زاهدان، زاهدان، ایران ، abbasovise@yahoo.com |
|
چکیده: (2192 مشاهده) |
آموزش و پرورش سیستان تا دورهی قاجاریه، بر پایه شیوهی مکتبخانهای بود؛ لیکن با تحولات این دوره، دگرگون شد و مدارس نوین در این منطقه بنیان گرفت. روند کیفیت تحولات نظام آموزشی در سیستان بهویژه در گذار از دورهی قاجار به دورهی پهلوی، مسئلهای است که جای بررسی دارد. این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با «روش اسنادی»، میکوشد به این پرسش پاسخ دهد که چه عواملی در شکلگیری و تحوّل مدارس نوین سیستان تأثیرگذار بودند؟ چنین فرض میشود که ادارهی سیستان زیر نظر شوکتالملک، موجب دگرگونی نظام آموزشی این منطقه گردید. این بررسی نشان میدهد که نظام جدید آموزشی سیستان در آغاز با مخالفت برخی گردانندگان نظام آموزشی سنتی مانند مدرسان حوزههای علمیه و مکتبخانههای قدیمی روبهرو شد؛ لیکن به مرور، مدارس نوین در این منطقه شکلگرفت و با الگوپذیری از مدرسههایی مانند شوکتیهی بیرجند، در دورهی پهلوی از حمایتهای دولتی نیز برخوردار شد.
|
|
واژههای کلیدی: سیستان، قاجاریه، مدارس نوین، پهلوی اول |
|
متن کامل [PDF 831 kb]
(934 دریافت)
|
ترویجی: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/25 | پذیرش: 1400/3/23 | انتشار: 1398/11/10
|
|
|
|