:: دوره 11، شماره 42 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1398 ) ::
جلد 11 شماره 42 صفحات 69-37 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل سخنان امام حسین (ع) از مدینه تا مکه، بر پایهی نظریهی کنشهای گفتاری جان سرل
محمدرضا بارانی*1، مهدیه پاکروان2
1- استادیار دانشگاه الزهرا؛ تهران ، ایران ، mrb1385@gmail.com
2- دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده:   (3125 مشاهده)
جنبش امام حسین (ع) در الگوسازی اندیشه­ای و رفتاری شیعیان نقش بسیار بنیادی داشته و تحلیل­های گوناگونی از آن شده است. با این‌همه چنین می­نماید که بهره‌گیری از نظریه‌های زبان‌شناسی می‌تواند افق‌های تازه‌ای در تحلیل تاریخی این جریان مذهبی-اجتماعی بگشاید. این نوشتار بر پایه‌ی نظریه‌ی کنش‌های گفتاری جان سرل (1999) در پنج گروه اظهاری، ترغیبی، عاطفی، تعهدی و اعلامی به تحلیل سخنان امام حسین (ع) در گام آغازین جریان عاشورا از مدینه تا مکه می‌پردازد. نظریه‌ی کنش گفتاری در زمینه‌ی تحلیل گفتمان، بر عملکرد زبان تأکید دارد و سخن‌گفتن را یک کنش دانسته است. با کاربست این نظریه، ضمن بررسی لایه‌های زبانی یک اثر، ویژگی‌ها و زوایای پنهان متن را می‌توان بررسی و آشکار کرد. پژوهش نشان می‌دهد که کنش‌های اظهاری در سخنان امام (ع) بیش از دیگر کنش‌هاست و وی آنها را در عباراتی به قصد معرفی خود، بیان شرایط و قصد خویش بیان کرده است. کنش‌های ترغیبی، عاطفی و اعلامی با اختلاف قابل‌توجهی کمتر از کنش‌های اظهاری به کار رفته‌اند. در سخنان امام (ع) هیچ ترغیبی مبنی بر همراه‌کردن دیگران با خود دیده نمی‌شود و او حتی به دنبال دعوت پنهانی یا برانگیختن مردم برای حمایت از خود نیست. بررسی بافت موقعیتی و کنش‌های گفتاری این سخنان نشان می‌دهد که حسین (ع) در این مرحله از حرکت خود، قصد جنبش یا ساماندهی برای گرفتن حکومت را ندارد و عملکرد ایشان عملکردی واکنشی بوده است، نه کنشی.
واژه‌های کلیدی: کنش گفتاری، جان سرل، جنبش عاشورا، امام حسین(ع)، مدینه.
متن کامل [PDF 323 kb]   (618 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/30 | پذیرش: 1398/11/10 | انتشار: 1398/11/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 42 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها