با سلام، جهت اطلاع و پیگیری وضعیت مقالات خود می‌توانید با کارشناس مجله خانم فاطمه نجفی با شماره 09216904318 تماس حاصل فرمایید.
ساعت تماس تلفنی 9 الی 18 روزهای پنج‌شنبه
امکان ارسال پیام از طریق پیام‌رسان ایتا: 9 تا 16 هر روز

   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: داوران :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
پایگاه های نمایه شده
..
نورمگز
..
مگیران
..
لینکدین
..
 
..
:: دوره 13، شماره 51 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1401 ) ::
جلد 13 شماره 51 صفحات 142-119 برگشت به فهرست نسخه ها
نمود مطربان، آلات و عناصر طرب در شعر حافظ شیرازی
محمد کشاورز بیضایی*
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر, ایران ، mkeshavarz_59@yahoo.com
چکیده:   (2381 مشاهده)
نمود مطربان، آلات و عناصر طرب در شعر حافظ شیرازی

چکیده
در تاریخ ایران باستان، مطربان با نامهایی همچون گوسان، خنیاگر و رامشگر، جایگاه اجتماعی و فرهنگی قابل ذکری داشته­اند. با آمدن اسلام، دامنه حضور و نفوذ آنان به تاریخ ایران بعد از اسلام و متون ادبی و تاریخی این دوره کشانده شد. دیوان حافظ از نمودهای بارز تجلی این صنف و عناصر و آلات طرب آنان به شمار میرود. چرایی و چگونگی نمود مطربان در دیوان حافظ، موضوع تازه و در خور بررسی­ای است که تبیین ابعاد و زوایای آن، پژوهشی مستقل می­طلبد. این جستار با روشی توصیفی­ـ تحلیلی درصدد پاسخگویی به این سؤال­هاست که مطربان و آلات و عناصر طرب، چگونه در شعر حافظ متجلی شدهاند و علل و چرایی نمود آنان در شعر وی چه بوده است؟ یافتهها نشان میدهد که در شعر حافظ مطربان با نامهایی همچون مغنی و مطرب نمود یافته­اند و آلات و عناصر طرب ـ همانند صراحی، دف، چنگ، رباب، می و...ـ با بسامد بالا و بهمنظور ارائه و خلق تصاویر و مضامین عاشقانه، عارفانه و تعلیمی، بازتولید و تکثیر شدهاند. زمینههای مساعد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیراز عصر حافظ، نقش مثبت و اثرگذار مطربان در تزریق شادی به مردمان، ارتباط تنگاتنگ شعر با موسیقی و آواز، علاقه حافظ به آواز و شاید تبحر وی در این رشته، ناپایداری حال جهان و غنیمت دانستن فرصت و نیز شناخت بالای حافظ از صنف مطربان و ادوات موسیقی، از عوامل و چرایی نمود مطربان در دیوان وی بهگونهای بسیط و گسترده بوده است.
واژههای کلیدی: مطربان، آلات و عناصر طرب، موسیقی، آواز، دیوان حافظ شیرازی.
 
 


شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: طبقۀ اجتماعی، مطربان، پیدایی، دیوان حافظ شیرازی
متن کامل [PDF 456 kb]   (352 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/26 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarz Beyzaei M. The Social Class of Motreban and Its Elements and Belongings in Hafiz’s Poetry. CHS 2022; 13 (51) : 5
URL: http://chistorys.ir/article-1-1393-fa.html

کشاورز بیضایی محمد. نمود مطربان، آلات و عناصر طرب در شعر حافظ شیرازی. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1401; 13 (51) :119-142

URL: http://chistorys.ir/article-1-1393-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 51 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
تکمیل فرم تعهدنامه  و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645