با سلام ،به اطلاع کلیه پژوهشگران عزیز می رساند ،از این پس  علاوه بر سامانه و فقط در صورت ضرورت می توانید از طریق  تلگرام به شماره 09904142687 نیز با کارشناس نشریه خانم سهراب زاده ارتباط برقرار نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 34 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1396 ) ::
جلد 9 شماره 34 صفحات 1-24 برگشت به فهرست نسخه ها
بازنمایی هویت نژادی در کتاب‌های درسی تاریخِ مدارس ابتدایی و دبیرستان در دوره پهلوی اول
رضا بیگدلو1، ثریا مرسلی2
1- پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ، bigdelor@gmail.com
2- آموزش و پرورش
چکیده:   (437 مشاهده)

از منظر برساخت‌گرایی، هویت به ‌عنوان یک عامل معناساز، نه یک امر ثابت که سیال و متغیر است. مؤلفه‌های اساسی هویت نیز طی زمان دچار تغییر و دگرگونی می‌شوند. آموزش‌وپرورش از مهم‌ترین نهادهایی است که دولت‌ها از طریق آن می‌کوشند هویت مورد نظر خود را بر جامعه القا کنند. مهم‌ترین مولفه‌های ناسیونالیسم دولت پهلوی بر تاریخ و فرهنگ باستانی ایران ابتنا داشت و تأکید بر آریایی‌نژاد بودن ایرانیان از عناصر اصلی آن محسوب می‌شد. متون آموزشی تاریخ مدارس این دوره،‌ تحت تأثیر این گفتمان و در پاسخ به نیازهای سیاسی و اجتماعی خاص آن تولید شده است. این مقاله با استفاده از روش تحلیل تاریخی بر آن است که با بهره‌گیری از نظریه برساخت‌گرایی، به بازنمایی هویت نژادی دولت پهلوی در متون آموزشی تاریخ مدارس این دوره بپردازد، و به این سؤال پاسخ دهد که مؤلفه نژاد چه جایگاهی در هویت‌سازی متون درسی تاریخ این مدارس داشته است؟ یافته‌های پژوهش بر آن است که هویت مبتنی بر نژاد آریایی به ‌عنوان یک مؤلفه اساسی هویتی در متون درسیِ تاریخ مدارس این دوره نمود خاصی یافته است. تأکید بر برتری نژاد ایرانی، پیوند با اروپاییان و تمایز از نژاد عرب از ویژگی‌های عمده این نژادگرایی است.
 

واژه‌های کلیدی: هویت، دولت پهلوی، متون درسی تاریخ، مدارس
متن کامل [PDF 256 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bigdelu R, Morsali ُ. Representation of Racial Identity in Elementary and High Schools History Textbooks during the First Pahlavi Era. مطالعات تاریخ فرهنگی. 2018; 9 (34) :1-24
URL: http://chistorys.ir/article-1-606-fa.html

بیگدلو رضا، مرسلی ثریا. بازنمایی هویت نژادی در کتاب‌های درسی تاریخِ مدارس ابتدایی و دبیرستان در دوره پهلوی اول . مطالعات تاریخ فرهنگی فصلنامه علمی -پژوهشی انجمن ایرانی تاریخ. 1396; 9 (34) :1-24

URL: http://chistorys.ir/article-1-606-fa.html



دوره 9، شماره 34 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3961