با سلام، جهت اطلاع و پیگیری وضعیت مقالات خود می‌توانید با کارشناس مجله خانم فاطمه نجفی با شماره 09216904318 تماس حاصل فرمایید.
ساعت تماس تلفنی 9 الی 18 روزهای پنج‌شنبه
امکان ارسال پیام از طریق پیام‌رسان ایتا: 9 تا 16 هر روز

   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: داوران :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
پایگاه های نمایه شده
..
نورمگز
..
مگیران
..
لینکدین
..
 
..
:: دوره 15، شماره 57 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1402 ) ::
جلد 15 شماره 57 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
داستان های روایی دوران ساسانی سی لحن باربد و مطالعۀ موردی: پنجۀ کبک دری
سیدحسین میثمی*
دانشگاه هنر ، meysami@art.ac.ir
چکیده:   (5306 مشاهده)
داستان‌های روایی که همراه با موسیقی بوده‌اند، بخشی از رپرتوار موسیقی دربار ساسانی را تشکیل می‌دادند. این داستان­ها در دو مقیاس بزرگ و کوچک یعنی 360 دستان و 30 لحن تنظیم شده بودند که این ترتیب را به باربد، موسیقی‌پرداز دربار خسرو پرویز نسبت داده‌اند. این نام‌ها را می‌توان در رساله‌های به‌جامانده از قدیم، سروده‌های شاعرانی چون منوچهری دامغانی یا در فرهنگ‌های مختلف بازیافت. این مقاله تأکید بر سی‌لحن باربد به‌ویژه داستان پنجه کبک دری/ راح روح دارد. هدف از این تحقیق کشف داستان‌ها و انگیزه کاربردی آن است. رویکرد تحقیق مبتنی بر توصیف و تحلیل محتوا و روش گردآوری منابع کتابخانه‌ای است. ارتباط عناوین داستانِ پنجه کبک دری با راح روح مهم‌ترین سؤال این تحقیق است. اسامی روایت‌های مذکور از سی‌لحن، گاه یکسان نیست که به‌نظر می‌رسد براساس محتوای داستان­ها، برخی از آن‌ها دو یا سه نام مشابه داشته‌اند. اشتباهات کاتبان در مورد تعداد آن‌ها را نیز نباید نادیده گرفت. به‌نظر می‌رسد منشأ اصل داستان پنجه کبک دری هندی و با داستان راح روح/ راحهالارواح مرتبط است. متن داستان راحه­الارواح در سده‌های مختلف دوران اسلامی دچار دگردیسی‌های فراوانی شده است. محتمل است که مترجمان عرب عنوان راح روح/ راحهالارواح را برای پنجه کَبَک دری برگزیده باشند که به خباثت وزیران اشاره دارد؛ شخصیت‌هایی که در تلاش‌اند با دسیسه و نیرنگ مانع به قدرت‌رسیدن شخص محوری داستان شوند و او را حذف کنند که در این امر موفق نمی‌شوند. این موضوع می‌تواند تفسیری از پیروزی خیر بر شر در تفکر ثنویتِ دین مزدیسنا باشد.
واژه‌های کلیدی: سی‌لحن، باربد، داستان، پنجه کبک دری، راح روح/ راحه­الارواح.
     
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/5 | پذیرش: 1403/2/25 | انتشار: 1403/2/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Meysami H. Thirty Lahn, barbed, Panjah Kabak Dari, the Rāh Ruh/ Rahat al-Rawāh.. CHS 2023; 15 (57)
URL: http://chistorys.ir/article-1-1636-fa.html

میثمی سیدحسین. داستان های روایی دوران ساسانی سی لحن باربد و مطالعۀ موردی: پنجۀ کبک دری. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1402; 15 (57)

URL: http://chistorys.ir/article-1-1636-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 57 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
تکمیل فرم تعهدنامه  و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4660