«تبلیغات» یکی از روشهای مهم انسانی برای اشاعه دیدگاهها و تاثیرگذاری بر دیگران است. این مهم در جامعه ایران با آغاز انتشار اولین نشریات هم زمان با حکومت ناصرالدین شاه قاجار (1264ـ1313هجری قمری)، خود را نشان داد. لذا ضمن اعتراف بر ابعاد مثبت این آگهیها، نبایستی از بعد آسیب شناسی آن و یا جنبههای منفی و غیر همخوان با فرهنگ بومی غفلت شود. متناسب با این رویکرد، سئوال اصلی پژوهش عبارت است از این که آسیبها چه رابطهای با مقوله تبلیغات و آگهیهای تبلیغاتی دارد؟ رهیافتهای پژوهش بیانگر این واقعیت است که مطابق قاعده اصول تبلیغاتی که تغییر رفتار جامعه مهمترین هدف آن میباشد، در این میان سعی بر آن بود تا با تغییر ذائقه جامعه ایرانی، ایجاد روحیه مصرف گرایی، تجمل خواهی و از همه مهمتر پذیرش هویت غربی در ابعاد مختلف، زمینه استیلای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی غرب در ایران این مقطع فراهم گردد. ضمنا محتوای برخی از این آگهیها با هنجارهای موجود جامعه بخصوص مذهبی فاقد همخوانی بوده و به نوعی تعادل جامعه را در معرض چالش قرار میداده است.
Motevaly A, Shabani E A, Qanavati M. Socio- Cultural Trauma of Advertizing in Journals of Qajar Era. CHS 2015; 6 (24) :115-140 URL: http://chistorys.ir/article-1-622-fa.html
متولی عبدالله، شعبانی امامعلی، قنواتی ماندانا. آسیبهای اجتماعی ـ فرهنگی ناشی از آگهیهای تبلیغاتی در نشریات عصر قاجار. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1394; 6 (24) :115-140
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.