با سلام، جهت اطلاع و پیگیری وضعیت مقالات خود می‌توانید با کارشناس مجله خانم فاطمه نجفی با شماره 09216904318 تماس حاصل فرمایید.
ساعت تماس تلفنی 9 الی 18 روزهای پنج‌شنبه
امکان ارسال پیام از طریق پیام‌رسان ایتا: 9 تا 16 هر روز

   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: داوران :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
پایگاه های نمایه شده
..
نورمگز
..
مگیران
..
لینکدین
..
 
..
:: دوره 6، شماره 24 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1394 ) ::
جلد 6 شماره 24 صفحات 140-115 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌ها‌ی اجتماعی ـ فرهنگی ناشی از آگهی‌ها‌ی تبلیغاتی در نشریات عصر قاجار
عبدالله متولی* ، امامعلی شعبانی ، ماندانا قنواتی
چکیده:   (6385 مشاهده)

«تبلیغات» یکی از روش‌های مهم انسانی برای اشاعه دیدگاه‌ها و تاثیرگذاری بر دیگران است. این مهم در جامعه ایران با آغاز انتشار اولین نشریات هم زمان با حکومت ناصرالدین شاه قاجار (1264ـ1313هجری قمری)، خود را نشان داد. لذا ضمن اعتراف بر ابعاد مثبت این آگهی‌ها، نبایستی از بعد آسیب شناسی آن و یا جنبه‌های منفی و غیر همخوان با فرهنگ بومی غفلت شود. متناسب با این رویکرد، سئوال اصلی پژوهش عبارت است از این که آسیب‌ها چه رابطه‌ای با مقوله تبلیغات و آگهی‌ها‌ی تبلیغاتی دارد؟ رهیافت‌های پژوهش بیانگر این واقعیت است که مطابق قاعده اصول تبلیغاتی که تغییر رفتار جامعه مهمترین هدف آن می‌باشد، در این میان سعی بر آن بود تا با تغییر ذائقه جامعه ایرانی، ایجاد روحیه مصرف گرایی، تجمل خواهی و از همه مهمتر پذیرش هویت غربی در ابعاد مختلف، زمینه استیلای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی غرب در ایران این مقطع فراهم گردد. ضمنا محتوای برخی از این آگهی‌ها با هنجارهای موجود جامعه بخصوص مذهبی فاقد همخوانی بوده و به نوعی تعادل جامعه را در معرض چالش قرار می‌داده است.

واژه‌های کلیدی: آگهی‌های تبلیغاتی، آسیب‌های اجتماعی ـ فرهنگی، نشریات عصر قاجار، مصرف گرایی، کالاهای خارجی، چندگانگی هویتی
متن کامل [PDF 580 kb]   (2205 دریافت)    
ترویجی: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/9 | پذیرش: 1395/4/9 | انتشار: 1395/4/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motevaly A, Shabani E A, Qanavati M. Socio- Cultural Trauma of Advertizing in Journals of Qajar Era. CHS 2015; 6 (24) :115-140
URL: http://chistorys.ir/article-1-622-fa.html

متولی عبدالله، شعبانی امامعلی، قنواتی ماندانا. آسیب‌ها‌ی اجتماعی ـ فرهنگی ناشی از آگهی‌ها‌ی تبلیغاتی در نشریات عصر قاجار. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1394; 6 (24) :115-140

URL: http://chistorys.ir/article-1-622-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 24 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
تکمیل فرم تعهدنامه  و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4645