1- دانشگاه الزهرا ، dr_shba@yahoo.com 2- دانشگاه الزهرا
چکیده: (8146 مشاهده)
توجه به سیره پیامبراعظم (ص)، یکی از اهداف عالی وزارت آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ایران شمرده میشود. در نظام آموزش رسمی، کتابهای درسی بستری مناسب برای زمینهسازی و انتقال آموزههای دینی بهشمار میآید. نوشته حاضر میکوشد با استفاده از روشهای کمّی و فراوانیسنجی به بررسی میزان انعکاس دادههای مربوط به سیره نبوی در کتابهای درسی دورهی دبیرستان رشتههای تجربی و ریاضی در سال تحصیلی 92ـ91 بپردازد. در این تحقیق میزان فراوانی دادهها، نوع روایت و نوع ارجاعات مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج تحقیق نشان میدهد، بیشترین مطالب مرتبط با سیره در کتابهای درسی نیز «بدون ذکر منبع» بودهاند. همچنین در نوع روایت سیره، غلبه با «حدیث» بوده است و «روایت داستانی» با وجود ظرفیت آموزشی زیاد، کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.
The reflection of Sira of Muhammad, the Prophet, (God's Blessing and Peace be upon him) in the content of High School Textbooks, Experimental Sciences and Math/Physics Specialties, 2012-2013 School Year . CHS 2014; 6 (21) :47-69 URL: http://chistorys.ir/article-1-379-fa.html
بختیاری شهلا، قاضی میرسعید فرخ السادات. سیره پیامبر(ص) در کتابهای درسی دوره دبیرستان (تجربی و ریاضی سال تحصیلی 1392ـ1391). فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1393; 6 (21) :47-69
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.