با سلام ،به اطلاع کلیه پژوهشگران عزیز می رساند ،از این پس  علاوه بر سامانه و فقط در صورت ضرورت می توانید از طریق  تلگرام به شماره 09904142687 نیز با کارشناس نشریه خانم سهراب زاده ارتباط برقرار نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 7 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1390 ) ::
جلد 2 شماره 7 صفحات 25-58 برگشت به فهرست نسخه ها
پیشکش و نقش آن در روابط ایران با کمپانی‌های هند شرقی در دوران صفوی
نزهت احمدی1، زهرا زارعیان جهرمی
1- دانشگاه الزهرا ، nozhat.ahmadi@gmail.com
چکیده:   (4045 مشاهده)
عصر صفویه از نظر رشد مناسبات بین‌المللی، یکی از دوره‌های مهمِ تاریخِ ایرانِ میانه است. در این دوره، علاوه بر تمایل بسیارِ حکومت صفوی برای ارتباط با دولت‌های غربی، این دولت‌ها هم به دلیل اوضاع پیش آمده در غرب، به شرق تمایل داشتند. این ارتباطات فقط سیاسی نبود، بلکه ایجاد روابط تجاری، به‌ویژه برای کمپانی‌های تجاریِ جدیدالتأسیس در شرق، اهمیت خاصی داشت. این کمپانی‌ها مایل به تجارت با ایران بودند. از این روی، برای پیشبرد امور تجاری خود مجبور به برقراری ارتباط با برخی مقامات درباری، همچون صدراعظم، مستوفی خاصه و شه‌بندرِ بندرعباس بودند. از آنجا که این افراد نقشی تعیین‌کننده در فعالیت‌های بازرگانی، به‌ویژه عقد قرارداد و کسب امتیازات داشتند، جلب نظرشان اهمیتی بسیار داشت. علاوه بر این، جلب حمایت حاکمان شهرهای قرار گرفته در مسیر تجارت، بسیار کارساز بود. در نتیجه، کمپانی‌ها از هر وسیله‌ای از جمله، پیش‌کش و رشوه سود می‌جستند تا حمایت این افراد را جلب و حتی رقبای خود را از دور خارج کنند. در اینجا، این پرسش مطرح است که «پیشکش چه تأثیری در روابط میان کمپانی‌های هند شرقی و حکومت صفوی داشته است؟» بنابر قرائن، به نظر می‌رسد پیشکش و هدایا باعث نفوذ این کمپانی‌ها در ارکان دولت و در نتیجه، پیشرفت تجارت آنها با ایران میشد و بازار رقابت میان کمپانی‌ها را داغ‌تر میکرد. هر یک از کمپانی‌ها برای رسیدن به امیال خود، می‌کوشید پیشکشی مناسب‌تر هدیه دهد و افراد بیشتری را با خود همداستان کند. در اینجا، کوشیده‌ایم از منابع غیر ایرانی ـکه البته بیشتر نیز به این موضوع پرداخته‌اند ـ استفاده کنیم. سپس با تحلیل مطالب، نقش و تأثیر این هدیه‌ها را در پیشبرد اهداف کمپانی‌ها در ایران روشن خواهیم ساخت.
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: ایران، کمپانی هند شرقی، تجارت، پیشکش، صفویه.
متن کامل [PDF 310 kb] [English Abstract]   (1355 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gift and its role in the relations between Iran and East India Company during Safavid Era. مطالعات تاریخ فرهنگی. 2011; 2 (7) :25-58
URL: http://chistorys.ir/article-1-330-fa.html

احمدی نزهت، زارعیان جهرمی زهرا. پیشکش و نقش آن در روابط ایران با کمپانی‌های هند شرقی در دوران صفوی. مطالعات تاریخ فرهنگی فصلنامه علمی -پژوهشی انجمن ایرانی تاریخ. 1390; 2 (7) :25-58

URL: http://chistorys.ir/article-1-330-fa.html



دوره 2، شماره 7 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030