با سلام ،به اطلاع کلیه پژوهشگران عزیز می رساند ،از این پس  علاوه بر سامانه و فقط در صورت ضرورت می توانید از طریق  تلگرام به شماره 09904142687 نیز با کارشناس نشریه خانم سهراب زاده ارتباط برقرار نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 19 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1393 ) ::
جلد 5 شماره 19 صفحات 69-92 برگشت به فهرست نسخه ها
وجوه کانونی ایرانیّت در متون درسی عصر پهلوی اول (کتب تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی)
معصومه شکورقهاری ، محمد علی اکبری
دانشجوي دكتراي تاريخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران. ، m.shakoorghahari@yahoo.com
چکیده:   (4395 مشاهده)
دولت مدرن پهلوی اول، سعی در اجرای تغییرات بنیادین در ایده‌ی ایرانیت قدیم یا ایرانی‌بودن در افق تاریخی این سرزمین و ایجاد ایده‌ی ایرانیت جدید بر طبقِ الگویِ ایرانی تجدد داشت. در این مسیر، دستگاه‌های ایدئولوژیک نظیر نهاد تعلیم و تربیت و ابزارهای آموزشی همچون کتاب‌های درسی مورد استفاده‌ی این دولت قرار گرفت. مقاله‌ی حاضر برآن است تا با استفاده از روشِ کمی تحلیل محتوا که مبتنی بر آمار و ارقام می‌باشد، به بررسی وجوه کانونیِ ایرانیت جدید در سه محور اساسی دولت، کشور و ملت بپردازد. به همین منظور، 37 کتاب‌ درسی تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی عصر پهلوی اول مورد بررسی کمّی قرار گرفته است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که سیاست‌گذاران آموزشی و مؤلفان کتاب‌های درسی در انعکاس مفاهیم و مصادیق کانونی ایرانیت جدید بیشترین تأکید‌شان معطوف بر وجه دولت بوده و از میان مفاهیم مرتبط با دولت، مفهوم «شاه» با 2353 بار تکرار، بیشترین میزان فراوانی وجه سیاسی ایرانیت جدید را به خود اختصاص داده است.
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: دولت، کشور، ملّت، ایرانیت جدید، کتاب‌های درسی عصر پهلوی اول.
متن کامل [PDF 553 kb] [English Abstract]   (884 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakur ghahari M, Akbari M A. Focal Aspects of Iranism in the Textbooks of the First Pahlavid Era (History, Geography and Persian Literature Textbooks). مطالعات تاریخ فرهنگی. 2014; 5 (19) :69-92
URL: http://chistorys.ir/article-1-192-fa.html

شکورقهاری معصومه، اکبری محمد علی. وجوه کانونی ایرانیّت در متون درسی عصر پهلوی اول (کتب تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی). مطالعات تاریخ فرهنگی فصلنامه علمی -پژوهشی انجمن ایرانی تاریخ. 1393; 5 (19) :69-92

URL: http://chistorys.ir/article-1-192-fa.html



دوره 5، شماره 19 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647