با سلام ،به اطلاع کلیه پژوهشگران عزیز می رساند ،از این پس  علاوه بر سامانه و فقط در صورت ضرورت می توانید از طریق  تلگرام به شماره 09904142687 نیز با کارشناس نشریه خانم سهراب زاده ارتباط برقرار نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 17 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1392 ) ::
جلد 5 شماره 17 صفحات 21-40 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی تدوین کتب و مسائل آموزشی درس تاریخ در دوره‌‌ی رضاشاه
زهرا حامدی
دانشگاه آزاد واحد داراب، گروه تاریخ، داراب، ایران ، z_hamedi2003@yahoo.com
چکیده:   (3944 مشاهده)
حاکمیت پهلوی و سیاست‌گذاران فرهنگی آنها به منظور تحقق ایدئولوژی رسمی خود و هدایت جامعه به سوی الگوهای مدرن، از آموزه‌ها و مباحث تاریخی بخصوص تاریخ ایران باستان، که از زمینه‌ لازم جهت بازسازی هویت مدرن جامعه ایران برخوردار بود بهره وافری بردند. از این‌رو، مشاهیر و چهره‌های شاخص فرهنگ باستانی و اسطوره‌ای ایران همچنین رخ‌دادها و آثار روزگار باستان که به تهییج احساسات ناسیونالیستی کمک می‌کرد مورد تاکید قرارگرفت. این آمیختگی و بهره‌برداری افراطی سیاست از تاریخ، موجب دگرگونی در مباحث تاریخی و مانع رواج واقعیت‌ها و حقایق تاریخی شد و آسیب جدی را بر پیکره‌ی آموزه‌های تاریخی وارد کرد. این مقاله، کوشش دارد تا به نتایج بهره‌برداری افراطی، از جمله رواج اندیشه‌ی شاه‌پرستی در مباحث تاریخی که از عوامل آسیب‌زای آن نیز بود، بپردازد.
واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: آسیب‌شناسی، ناسیونالیسم، تاریخ، نخبگان فکری، رضاشاه.
متن کامل [PDF 207 kb] [English Abstract]   (858 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamedi Z. The hazards of the preparation of Books and Issues of Teaching history Lessons during the reign of Reza shah . مطالعات تاریخ فرهنگی. 2013; 5 (17) :21-40
URL: http://chistorys.ir/article-1-184-fa.html

حامدی زهرا. آسیب‌شناسی تدوین کتب و مسائل آموزشی درس تاریخ در دوره‌‌ی رضاشاه. مطالعات تاریخ فرهنگی فصلنامه علمی -پژوهشی انجمن ایرانی تاریخ. 1392; 5 (17) :21-40

URL: http://chistorys.ir/article-1-184-fa.html



دوره 5، شماره 17 - ( مطالعات تاريخ فرهنگي 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647