1- دانش آموختۀ دکترای تخصصی تاریخ ایران معاصر، دانشکده ادبیات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. (نویسندۀ مسئول) 2- دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، sh.bakhtiari@alzahra.ac.ir
چکیده: (1881 مشاهده)
ضرورت تحصیل زنان که پیش زمینۀ ایفای نقش مطلوب ایشان در مقام همسر و مادر است، از زمان مشروطیت مورد توجه قرار گرفت. فقدان امکانات آموزشی مناسب، یکی از موانع تحقق اقبال گسترده به تحصیلات عالیه در بین دختران بود. کریم فاطمی از مدیران آموزشی عصر پهلوی دوم با شناخت ریشههای فرهنگی و موانع فیزیکی مسئله مذکور، در سال 1343 مدرسه عالی دختران را تأسیس و برنامههای آموزشی مدرسه را با تابعیت از قوانین آموزشی کشور طراحی کرد، سعی او طراحی و راه اندازی رشتههایی بود که با آموزش مهارتهای تخصصی، دانشجویان را برای اداره خانواده و ایجاد فرصت اشتغال توانمند کند. دراینپژوهش با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی و با اتکاء بر دادهها، به تحلیلِ تأثیر احتمالی برنامههای آموزشی رشتههای هفت گانه و فوق برنامههای دانشگاهی این مدرسه در ارتقاء مهارت دانشجویان تا سال 1353 پرداختهایم. امتیاز آوری دانشجویان مدرسه در مسابقات بین دانشگاهی و همچنین تقاضای نیروی کارآموز از سوی مؤسسات متعدد، گویای تأثیر مثبت سرفصلهای دروسِ برنامهها و فوق برنامهها، در تغییر فضای فرهنگی جامعه نسبت به تحصیل زنان و استفاده از توانمندی تخصصی ایشان است.
Abbasi S, Bakhtiyari S. Educational Programs for Iranian High School Girls and its Effect on Students' Skill Improvement (1343-1353 Ah). CHS 2023; 14 (54) :87-115 URL: http://chistorys.ir/article-1-1523-fa.html
عباسی سمیه، بختیاری شهلا. برنامههای آموزشی مدرسه عالی دختران ایران و تأثیر آن بر مهارت افزایی دانشجویان(1343-1353). فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1401; 14 (54) :87-115
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.