با سلام، جهت اطلاع و پیگیری وضعیت مقالات خود می‌توانید با کارشناس مجله خانم فاطمه نجفی با شماره 09216904318 تماس حاصل فرمایید.
ساعت تماس تلفنی 9 الی 18 روزهای پنج‌شنبه
امکان ارسال پیام از طریق پیام‌رسان ایتا: 9 تا 16 هر روز

   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: داوران :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
پایگاه های نمایه شده
..
نورمگز
..
مگیران
..
لینکدین
..
 
..
:: دوره 14، شماره 54 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1401 ) ::
جلد 14 شماره 54 صفحات 115-87 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه‌های آموزشی مدرسه عالی دختران ایران و تأثیر آن بر مهارت افزایی دانشجویان(1343-1353)
سمیه عباسی1 ، شهلا بختیاری* 2
1- دانش آموختۀ دکترای تخصصی تاریخ ایران معاصر، دانشکده ادبیات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. (نویسندۀ مسئول)
2- دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، sh.bakhtiari@alzahra.ac.ir
چکیده:   (1881 مشاهده)
ضرورت تحصیل زنان که پیش زمینۀ ایفای نقش مطلوب ایشان در مقام همسر و مادر است، از زمان مشروطیت مورد توجه قرار گرفت. فقدان امکانات آموزشی مناسب، یکی از موانع تحقق اقبال گسترده به تحصیلات عالیه در بین دختران بود. کریم فاطمی از مدیران آموزشی عصر پهلوی دوم با شناخت ریشه‌های فرهنگی و موانع فیزیکی مسئله مذکور، در سال 1343 مدرسه عالی دختران را تأسیس و برنامه‌های آموزشی مدرسه را با تابعیت از قوانین آموزشی کشور طراحی کرد، سعی او طراحی و راه اندازی رشته‌هایی بود که با آموزش مهارت‌های تخصصی، دانشجویان را برای اداره خانواده و ایجاد فرصت اشتغال توانمند کند. در این پژوهش با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی و با اتکاء بر داده‌ها، به تحلیلِ تأثیر احتمالی برنامه‌های آموزشی رشته‌های هفت گانه و فوق برنامه‌های دانشگاهی این مدرسه در ارتقاء مهارت دانشجویان تا سال 1353 پرداخته‌ایم. امتیاز آوری دانشجویان مدرسه در مسابقات بین دانشگاهی و همچنین تقاضای نیروی کارآموز از سوی مؤسسات متعدد، گویای تأثیر مثبت سرفصل‌های دروسِ برنامه‌ها و فوق برنامه‌ها، در تغییر فضای فرهنگی جامعه نسبت به تحصیل زنان و استفاده از توانمندی تخصصی ایشان است.
واژه‌های کلیدی: مدرسه عالی دختران، دانشگاه الزهرا، زنان، مهارت افزایی، برنامه‌های آموزشی، کریم فاطمی.
متن کامل [PDF 8377 kb]   (256 دریافت)    
ترویجی: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/21 | پذیرش: 1401/10/28 | انتشار: 1401/10/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi S, Bakhtiyari S. Educational Programs for Iranian High School Girls and its Effect on Students' Skill Improvement (1343-1353 Ah). CHS 2023; 14 (54) :87-115
URL: http://chistorys.ir/article-1-1523-fa.html

عباسی سمیه، بختیاری شهلا. برنامه‌های آموزشی مدرسه عالی دختران ایران و تأثیر آن بر مهارت افزایی دانشجویان(1343-1353). فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1401; 14 (54) :87-115

URL: http://chistorys.ir/article-1-1523-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 54 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
تکمیل فرم تعهدنامه  و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4660