با سلام، جهت اطلاع و پیگیری وضعیت مقالات خود می‌توانید با کارشناس مجله خانم فاطمه نجفی با شماره 09216904318 تماس حاصل فرمایید.
ساعت تماس تلفنی 9 الی 18 روزهای پنج‌شنبه
امکان ارسال پیام از طریق پیام‌رسان ایتا: 9 تا 16 هر روز

   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 44 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1399 ) ::
جلد 11 شماره 44 صفحات 107-131 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل گفتمان ناسیونالیسم لیبرال در کتاب‌های درسی تاریخ (1304-1320ش)
محمدرضا معلمان1، سهراب یزدانی مقدم*2، داریوش رحمانیان کوشککی3، عطاء الله حسنی4
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم و تحقیقات تهران، ایران
2- دانشیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی ، sohrab_yazdani_78@yahoo.com
3- دانشیار دانشگاه تهران
4- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (3293 مشاهده)
محمد رضا معلمان[1]، سهراب یزدانی مقدم[2]، داریوش رحمانیان کوشککی[3]، عطاء الله حسنی[4]
 
چکیده
در طول تاریخ معاصر ایران مفهوم ناسیونالیسم در قالب­های گوناگون با فراز و نشیب­هایی به حیات خود ادامه داده است. این مفهوم در قالب گفتمان ناسیونالیسم لیبرال پیش از انقلاب مشروطه مفصل­بندی و در طول این دوره هژمونیک گردید. با تشکیل حکومت رضاشاه، نهاد آموزش و پرورش در فضای گفتمانی حکومت قرار گرفت. این فضا به گفتار و رفتار سوژه‌های درون این نهاد، شکل می­داد. از اینرو قدرت حاکم برای تحکیم و توجیه پایه­های حکومت و برجسته ساختن خود و به حاشیه­راندن گفتمان­های غیر در کتاب‌های درسی رسمی تاریخ، از گفتمان ناسیونالیسم اقتدارگرا استفاده کرد. یکی از روشهای بررسی و مطالعه رخدادهای تاریخی روش تحلیل گفتمان است. این پژوهش برمبنای نظریه­ی تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه در پی پاسخ به این پرسش است که مفصل­بندی، مفاهیم و فرایند هویت­یابی گفتمان ناسیونالیسم لیبرال در کتابهای درسی تاریخ، چاپ وزارت معارف در دوره رضاشاه چگونه بوده است. با بررسی کتاب­های درسی تاریخ چاپ وزارت معارف دوره­ی رضاشاه، مشخص شد که مفاهیم و مؤلفه­های گفتمان ناسیونالیسم لیبرال در پیرامون دال مرکزی ملت ایران مفصل­بندی شده و در رقابت با گفتمان حاکم به حیات خود ادامه داده بود.
کلید واژه: تحلیل گفتمان، ناسیونالیسم لیبرال، رضاشاه، کتاب درسی تاریخ.
 
[1] - دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران، (rezamoaleman@yahoo.com).
[2] - دانشیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی (نویسنده­ی مسئول)، (sohrab_yazdani_78@yahoo.com).
[3] - دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران، (rahmanian@ut.ac.ir).
[4] - استاد گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی، (a_hassani@yahoo.com).
واژه‌های کلیدی: تحلیل گفتمان، ناسیونالیسم لیبرال، رضاشاه، کتاب درسی تاریخ
متن کامل [PDF 367 kb]   (440 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/28 | پذیرش: 1399/6/20 | انتشار: 1399/6/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moaleman M R, Yazdani Moqadam S, Rahmanian Koshkaki D, Hassani A A. A Discourse Analysis of the Liberal Nationalism in History Textbooks (1304-1320). CHS 2020; 11 (44) :131-107
URL: http://chistorys.ir/article-1-1316-fa.html

معلمان محمدرضا، یزدانی مقدم سهراب، رحمانیان کوشککی داریوش، حسنی عطاء الله. تحلیل گفتمان ناسیونالیسم لیبرال در کتاب‌های درسی تاریخ (1304-1320ش). فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1399; 11 (44) :131-107

URL: http://chistorys.ir/article-1-1316-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 44 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
تکمیل فرم تعهدنامه  و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570