1- دانشجوی دکتری تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی ، hasanshamsabady@yahoo.com 2- استادیار گروه تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی تهران ایران
چکیده: (3745 مشاهده)
تحلیل عملکرد انتشارات فرانکلین در حوزۀ کتاب کودکان و نوجوانان
چکیده به فراخور پیشرفتهایی که در صنعت نشر در کشور به وجود آمد، توجه به ادبیات کودک نیز در ایران بیشتر شد. در اوایل دهۀ 1340 این مسئله ابتدا خود را در حوزۀ کتابهای درسی برای دانشآموزان نشان داد و در ادامه، به کتابهای غیردرسی و مجلات و نشریات راه یافت. از جمله مراکزی که در این حوزه گام نهاد و توانست نقش مهمی ایفا کند، مؤسسۀ انتشارات فرانکلین بود. نگارندگان این پژوهش با تکیه بر اسناد و مدارک آرشیوی و با بهرهگیری از رویکرد توصیفی- تحلیلی، سعی داشتهاند با بررسی و تحلیل فعالیتهای این مؤسسه، نقش و جایگاه آن را در این حوزه مورد واکاوی قرار دهند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مؤسسۀ انتشارات فرانکلین به لحاظ شکلی و مسائل تخصصی چاپ، کیفیت انتشار کتابهای ویژۀ کودک و نوجوان را تا حدّ زیادی ارتقا بخشید؛ ضمن اینکه به لحاظ محتوایی نیز در حوزۀ کتابهای درسی و غیردرسی بیشتر بر فرهنگ و تمدن ایرانی و مؤلفههای وابسته به آن تأکید کرد. واژههای کلیدی: کودکان و نوجوانان، کتب درسی و غیردرسی، حوزۀ نشر، انتشارات فرانکلین، همایون صنعتیزاده
shamsabadi H, basiratmanesh H, sadat bidgoli S M. An analysis of the Franklin Publishing House in the field of Children and Adolescents. CHS 2021; 12 (47) : 6 URL: http://chistorys.ir/article-1-1298-fa.html
شمس آبادی حسن، بصیرت منش حمید، سادات بیدگلی سید محمود. تحلیل عملکرد انتشارات فرانکلین در حوزه کتاب کودکان و نوجوانان. فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1400; 12 (47) :66-93
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.