با سلام ،ازاین پس جهت اطلاع و پیگیری وضعیت مقالات خود می توانید با کارشناس مجله خانم مرضیه منصوری با شماره 09391942150 تماس حاصل فرمایید. ساعت تماس 10 الی 16 ، روز های شنبه تا چهارشنبه می باشد.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 43 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1399 ) ::
جلد 11 شماره 43 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکرد جامعه‌شناختیِ تصوّف در پژوهش‌های شرق‌شناسان با تکیه بر خانقاه‌پژوهی آنان
امیر پوررستگار1، محمّد یوسف نیّری2
1- دانشگاه شیراز ، am.po90@yahoo.com
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (1233 مشاهده)
امیر پوررستگار،[1] محمّدیوسف نیّری[2]
 
چکیده
 به سبب حضور مستمرِ نگرش عرفانی در ضمیر فردی و اجتماعی ایرانیان، در جریان­شناسی رویدادهای فرهنگی ایران، باید همواره ماهیت و کارکردهای مکتب تصوف تحلیل شود. شرق­شناسان در بررسی و تحلیل تصوف ایرانی ـ اسلامی، از مطالعات تطبیقی، رویکردها و متدولوژی­های تحقیقی متنوّعی بهره برده­اند. تصوف­پژوهی، از منظر اجتماع و توده­ها، بخش مهمی از تحقیقات شرق­شناسان را در بر می­گیرد. جستار حاضر با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهره­گیری از منابع کتابخانه­ای، در پی واکاویِ رویکردِ جامعه­شناختی در پژوهش­های عرفانی مستشرقان است؛ به­گونه­ای که کوشیده است از رهگذر این کاوش انتقادی، چگونگی تلائم و تباین تصوف و اجتماع در تحقیقات آنان آشکار شود. نظام شیخوخیت، آزادی مذاهب و چیستی و چگونگی سماع، در خانقاه­پژوهیِ شرق‌شناسان برجسته است. با غوررسی در تحقیقات آنان، «پیوند تصوف و فتوّت» آشکار می­گردد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که غالب شرق‌شناسان، تصوفِ توده­گرایِ خانقاهی و گرایش عامۀ مردم به تصوف را به سبب برابری اجتماعیِ طبقات ارج می­نهند و از دیگرسو، گرایش مشایخ را به قدرت نقد کرده­اند. در نگاه آنان، هرچند بن‌مایه‌های فتوّت صوفیانه، اساس محبوبیت اجتماعی تصوف را شکل ‌داده است؛ مع‌ذلک، نخبه‌سالاری عرفان در دوره‌ی نخستین تصوف، به سبب دوری از طریقت‌زدگی، نتایج مؤثّرتری داشته است.


[1] . دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی (گرایش ادبیات عرفانی) دانشگاه شیراز، (نویسنده مسئول)، (am.po90@yahoo.com)
[2]. استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، (m.nayyeri100@yahoo.com)
تاریخ دریافت: ۱۶/۰۱/۱۳۹۹، تاریخ تأیید: ۱۹/۱۲/۱۴۰۰
 
امیر پوررستگار،[1] محمّدیوسف نیّری[2]
 
چکیده
 به سبب حضور مستمرِ نگرش عرفانی در ضمیر فردی و اجتماعی ایرانیان، در جریان­شناسی رویدادهای فرهنگی ایران، باید همواره ماهیت و کارکردهای مکتب تصوف تحلیل شود. شرق­شناسان در بررسی و تحلیل تصوف ایرانی ـ اسلامی، از مطالعات تطبیقی، رویکردها و متدولوژی­های تحقیقی متنوّعی بهره برده­اند. تصوف­پژوهی، از منظر اجتماع و توده­ها، بخش مهمی از تحقیقات شرق­شناسان را در بر می­گیرد. جستار حاضر با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهره­گیری از منابع کتابخانه­ای، در پی واکاویِ رویکردِ جامعه­شناختی در پژوهش­های عرفانی مستشرقان است؛ به­گونه­ای که کوشیده است از رهگذر این کاوش انتقادی، چگونگی تلائم و تباین تصوف و اجتماع در تحقیقات آنان آشکار شود. نظام شیخوخیت، آزادی مذاهب و چیستی و چگونگی سماع، در خانقاه­پژوهیِ شرق‌شناسان برجسته است. با غوررسی در تحقیقات آنان، «پیوند تصوف و فتوّت» آشکار می­گردد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که غالب شرق‌شناسان، تصوفِ توده­گرایِ خانقاهی و گرایش عامۀ مردم به تصوف را به سبب برابری اجتماعیِ طبقات ارج می­نهند و از دیگرسو، گرایش مشایخ را به قدرت نقد کرده­اند. در نگاه آنان، هرچند بن‌مایه‌های فتوّت صوفیانه، اساس محبوبیت اجتماعی تصوف را شکل ‌داده است؛ مع‌ذلک، نخبه‌سالاری عرفان در دوره‌ی نخستین تصوف، به سبب دوری از طریقت‌زدگی، نتایج مؤثّرتری داشته است.


[1] . دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی (گرایش ادبیات عرفانی) دانشگاه شیراز، (نویسنده مسئول)، (am.po90@yahoo.com)
[2]. استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، (m.nayyeri100@yahoo.com)
تاریخ دریافت: ۱۶/۰۱/۱۳۹۹، تاریخ تأیید: ۱۹/۱۲/۱۴۰۰
 
امیر پوررستگار،[1] محمّدیوسف نیّری[2]
 
چکیده
 به سبب حضور مستمرِ نگرش عرفانی در ضمیر فردی و اجتماعی ایرانیان، در جریان­شناسی رویدادهای فرهنگی ایران، باید همواره ماهیت و کارکردهای مکتب تصوف تحلیل شود. شرق­شناسان در بررسی و تحلیل تصوف ایرانی ـ اسلامی، از مطالعات تطبیقی، رویکردها و متدولوژی­های تحقیقی متنوّعی بهره برده­اند. تصوف­پژوهی، از منظر اجتماع و توده­ها، بخش مهمی از تحقیقات شرق­شناسان را در بر می­گیرد. جستار حاضر با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهره­گیری از منابع کتابخانه­ای، در پی واکاویِ رویکردِ جامعه­شناختی در پژوهش­های عرفانی مستشرقان است؛ به­گونه­ای که کوشیده است از رهگذر این کاوش انتقادی، چگونگی تلائم و تباین تصوف و اجتماع در تحقیقات آنان آشکار شود. نظام شیخوخیت، آزادی مذاهب و چیستی و چگونگی سماع، در خانقاه­پژوهیِ شرق‌شناسان برجسته است. با غوررسی در تحقیقات آنان، «پیوند تصوف و فتوّت» آشکار می­گردد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که غالب شرق‌شناسان، تصوفِ توده­گرایِ خانقاهی و گرایش عامۀ مردم به تصوف را به سبب برابری اجتماعیِ طبقات ارج می­نهند و از دیگرسو، گرایش مشایخ را به قدرت نقد کرده­اند. در نگاه آنان، هرچند بن‌مایه‌های فتوّت صوفیانه، اساس محبوبیت اجتماعی تصوف را شکل ‌داده است؛ مع‌ذلک، نخبه‌سالاری عرفان در دوره‌ی نخستین تصوف، به سبب دوری از طریقت‌زدگی، نتایج مؤثّرتری داشته است.


[1] . دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی (گرایش ادبیات عرفانی) دانشگاه شیراز، (نویسنده مسئول)، (am.po90@yahoo.com)
[2]. استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، (m.nayyeri100@yahoo.com)
تاریخ دریافت: ۱۶/۰۱/۱۳۹۹، تاریخ تأیید: ۱۹/۱۲/۱۴۰۰
 

واژه‌های کلیدی: عرفان و تصوف، شرق‌شناسان، جامعه، خانقاه، فتوّت، شیخ
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/16 | پذیرش: 1399/4/11 | انتشار: 1399/4/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pourrastegar A, nayyeri M Y. The Sociological Approach to Sufism in Orientalists’ Researchs Based on Their Khanqah Studies. CHS. 2020; 11 (43)
URL: http://chistorys.ir/article-1-1161-fa.html

پوررستگار امیر، نیّری محمّد یوسف. رویکرد جامعه‌شناختیِ تصوّف در پژوهش‌های شرق‌شناسان با تکیه بر خانقاه‌پژوهی آنان. مطالعات تاریخ فرهنگی فصلنامه علمی -پژوهشی انجمن ایرانی تاریخ. 1399; 11 (43)

URL: http://chistorys.ir/article-1-1161-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 43 - ( فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
(فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی)پژوهشنامه انجمن ایرانی تاریخ Cultural History Studies(Pejuhesh Nameh Anjoman-e Iraniye Tarikh)
تکمیل فرم تعهدنامه  و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331